Han hade hoppats att inleda sommarledigheten med en tredje upphandling i hamn, men under fredagen gick den på grund. Luleå hamn beslutade om ett omtag sedan det enda inkomna anbudet underkänts.
– Där fanns vissa luckor rent avtalstekniskt, men det bärande skälet var att de inte klarade vår tidsplan. Det här är ett för stort komplicerat projekt för att vi ska säga ja till något som inte klarar tidskravet, förklarar Anders Dahl.
Men innebär inte det att hamnprojektet ändå riskerar att bli försenat?
– Vi hade hoppats att allt ska stå färdigt 2026 - på våren. Det tror jag inte att vi hinner nu. Den borde bli någon månad försenad, men det behöver inte få så stora konsekvenser för driften - för det går att hitta lösningar för att få godset att rulla.
Nu ska en rad möjligheter undersökas innan ett nytt upplägg för finansiering av järnvägsspår och byggandet av terminaler kan ligga klar.
– Vi har en dialog med industrin och vår ägare Luleå kommun om den bästa vägen framåt. Vi har flera alternativ, men har inte spikat vilket som blir plan B, säger Daniel Smirat, styrelseordförande för Luleå hamn.
Luleå hamns vd Anders Dahl liknar situationen vid ett vägval, där den nya upphandlingen kan komma att delas upp i flera delar och där Luleå hamn kan ta hand om någon del.
Han tror inte att finansiärer avskräckts av att den gröna industriomställningen i Norrbotten inte kommit i gång på allvar än.
– Läget i dag jämfört med när vi gick ut med upphandlingen för ett år sedan är att både SSAB och H2 Green stel tagit investeringsbeslut. I dag är det ett kassaskåpssäkert case. Det är svårt att spekulera varför vi inte fick in fler anbud, analyserar Anders Dahl.
Utbyggnaden av Luleå hamn är viktig pusselbit för de stora industriprojekten i Norrbotten. Aktörer som SSAB, LKAB, H2 Green steel och Talga kommer att få frågan vad de kan bidra till den nya upphandlingen.
H2 Green steel välkomnar beslutet att avbryta upphandlingen och skriver i en kommentar: "Sedan start har vi jobbat med ett flertal spår för våra logistikflöden för att kunna hantera eventuella förseningar i processer och är trygga med att hantera våra volymer, av både insatsvaror och utgående produkter, när vi startar produktionen våren 2026".
I planerna ingår Piteå och Kalix hamn som tänkbara alternativ.