Luleås nya centrumport

Luleå kan få en ny port från norr.
En idéskiss har tagits fram på en rondell vid kulturhuset.
Kostnaden blir åtta miljoner kronor.
? Ett mycket tilltalande förslag, säger Margaretha Lindbäck, ordförande i tekniska nämnden.

LULEÅ2005-06-11 06:30
Cirkulationsplatsen ? eller rondellen i dagligt tal ? är tänkt att byggas i fyrvägskorsningen Bodenvägen/Smedjegatan?Magasinsgatan?Namnlösa gatan som leder till Skeppsbrogatan vid Norra hamn.<br>Korsningen är i dag en av Luleås mest trafikerade med ett snitt på 30.000 fordon under ett vardagsdygn. Med hänsyn till trafikintensiteten är korsningen dock inte särskilt olycksbelastad.<br>Rondellen ryms i huvudsak inom det gatuområde som finns på platsen. En mindre utfyllnad måste dock göras mot Norra hamnen.<br>Cirkulationsplatsen får en diameter på 44 meter och blir betydligt mindre än Mjölkuddsrondellen som mäter 80 meter.<br>Många fördelar ...<br>Beräkningar av nuvarande och framtida trafikflöden visar på betydande fördelar med att bygga om korsningen. Den är i dagsläget signalreglerad.<br> Kostnaden för trafikanterna i en cirkulationsplats är en tredjedel av kostnaden med trafiksignaler under ett år. Vinsten fås genom kortare väntetider. Också miljön får sig en positiv dos. Färre bilar står och väntar på tomgång i väntan på att få köra.<br> Luleå får en vackrare infart norrifrån, en portal för Luleåbor och besökare.<br> Kulturhuset ges en fin bundsförvant genom en rondell med träd, grönt och kanske en fontän.<br> Kapacitetsmässigt har en cirkulationsplats stora fördelar i jämförelse med trafiksignaler.<br>... och några nackdelar<br>Några nackdelar finns också:<br> Dagens korsning har trafiksignaler för synskadade. En rondell är svår att avpassa med signaler för gående och cyklister. Bland annat kommer bilar som stannar upp för rött ljus blockera rondellen vilket skapar svåra köproblem.<br> Lösningen med markerade övergångsställen i stället för signaler blir till nackdel för cyklister. <br> Denna typ av trafiklösning strider mot kommunens trafikpolicy i säkerhetsfrågor. Den kan dock ändå kanske accepteras eftersom bilarnas hastighet i rondellen beräknas bli mycket låg.<br> LLT:s bussar har ett tekniskt system som påverkar trafiksignalerna till bussarnas fördel. I en cirkulationsplats går inte systemet att använda, vilket kan medföra ökade väntetider, främst för bussar ska ska lämna centrumområdet. I korsningen Skeppsbrogatan?Nygatan planeras trafiksignaler, vilket kan ge luckor i trafikströmmen i rondellen och lämna utrymme för bussarna.<br>Kostnaden för att bygga om korsningen beräknas bli åtta miljoner kronor. Enligt beräkningar av Luleå kommuns tekniska förvaltning skulle korsningen ur samhällsekonomisk synpunkt vara betald på ett år.<br>Tilltalande koncept<br>Idéskissen får tills vidare bara betraktas som just en skiss. Inga pengar finns ännu anslagna, men tekniska nämndens ordförande Margaretha Lindbäck är förtjust i förslaget.<br>&nbsp;? Jag är väldigt glad över idéskissen. Det har länge känts att korsningen är besvärlig och jobbig. När vi såg på åtgärder för Smedjegatan nerför backen mot kulturhuset kom det upp vad som skulle kunna göras med korsningen.<br>&nbsp;? Konceptet är mycket tilltalande och lyfter fram kulturhuset med en jättefin öppning. Här kan man svänga åt vilket håll som helst i porten till Luleå.<br>Är det värt att satsa åtta miljoner kronor?<br>&nbsp;? Ja, det kostar vad man än ska göra där. Något tidsperspektiv när pengar kan tas fram kan jag inte ange nu. Att det ska vara klart tills kulturhuset står färdigt vågar jag inte tänka mig.<br>Även trafikingenjör Rune Karl-berg gillar konceptet.<br>&nbsp;? Det här lyfter upp hela platsen, anser han.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om