Luleås märkliga trädflora

Världens klimatforskare är eniga, cykling är ett av de miljövänligaste transportmedlen. Men det skiter den här furuparksbjörken i och mumsar vidare på ett gammalt cykelställ.

Cembratallarna är vanliga i järnvägsparker. I de stora kottarna finns det pinje-liknande nötter. "De är ganska goda" berättar skogsbiologen Börje Drakenberg.

Cembratallarna är vanliga i järnvägsparker. I de stora kottarna finns det pinje-liknande nötter. "De är ganska goda" berättar skogsbiologen Börje Drakenberg.

Foto: Jonathan Bergström

Luleå2019-07-27 13:07

Asfalten runt trädet är ojämn och sprucken. Den kraftiga björken har på något vis trängt sig genom stentäcket och rakt upp genom ett cykelställ. Budskapet är tydligt – vill du parkera din cykel utanför Furuparkskolan får du gott leta rätt på ett annat cykelställ. Skogsbiologen Börje Drakenberg från föreningen för dendrologi och parkvård har sett värre.

– Jag har sett björkar som växer genom cyklar, berättar han.

Man skulle kunna tro att det råder vattenbrist under asfalten. Men det är snarare tvärtom förklarar Drakenberg. Istället brukar det vara för mycket vatten och brist på luft.

– Men den här björken verkar ha klarat sig alldeles utmärkt.

Sedan vill Drakenberg som bor i Stockholm uppmärksamma ett par andra märkliga träd i Luleå – tallarna utanför järnvägsstationen. Han berättar att de är väldigt speciella träd med högt naturvärde och han är glad

att man haft omdömet att spara de dem. Hela järnvägsparken är speciell då den är en av få kvarvarande i Sverige. Många andra har fått ge vägen för bilparkeringar.

– Tanken med järnvägsparkerna var ju att man skulle ha raka och ståtliga träd. Tallarna bryter mot alla stilideal, säger han

Han misstänker att tallarna är planterade och hämtade från södra Sverige.

– Tallar är väldigt kinkiga. De markerar direkt om man flyttar dem från sitt naturliga habitat. Det skulle kunna vara därför de tallarna ser ut som de gör.

Fotnot:Vet du mer om järnvägstallarnas historia?Kontakta oss via webben@norrbottensmedia.se
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om