Luleås julkran blir skrot 

En profil vid järnvägen försvinner nästa vecka.
Luleås motsvarighet till Kockumskranen i Malmö monteras ner.
Den 20 meter höga containerkranen blir skrot.
 

LULEÅ2003-12-10 14:31
<P>Det blir ingen julkran i år vid järnvägen.<BR>Redan på tisdag börjar nedmonteringen av den gula uppenbarelsen vid järnvägsstationen. <BR>Därmed går en epok i graven och allt gods typ containrar flyttas ut till nya terminalen på Storheden. Där väntar ingen ny liknande kran, utan två truckar som vardera klarar av att lyfta 15 ton mer än gamla kranen.<BR>? Kranen skrotas. Tekniken är gammal och kranen är inget att ha kvar, säger terminalarbetaren och kranveteranen Hans-Ove Forsberg som jobbat med kranen sedan 1980. Men den har gått väldigt bra hela tiden.<BR><STRONG>Nostalgisk?</STRONG><BR>? Kranen har varit ett riktmärke för många. Och visst ...Man har ju tillbringat 23 år av sitt liv där och det känns konstigt att kranen ska bort.<BR>Kurirens team klättrar försiktigt upp i kranen för att ta ett litet snack med dagens kranförare på skiftet. Där sitter Daniel Jakobsson och lastar av trailers från tåget. Försiktigt lotsar han kolosserna ner till väntande dragbilar.<BR>Han har kört kranen sedan 2000 och har bakgrund på Inexa med körning av traverser.<BR>? Vi försöker lossa snabbt så att vi slipper jobba dubbelt och sätta ner grejorna först innan de lastas på bilar, förklarar han och gör några handgrepp på manöverpulten.<BR>Daniel Jakobsson gillar arbetet, ett precisionsjobb.<BR>? Svåraste är väl att pricka rätt. Vi kan också använda radiodosa. Stå därnere och köra. Men det går inte på vintern. Strömmen bryts på radiolådan när det är kallt.<BR>Han är inte enbart kranoperatör utan varierar med att köra truck och sitta vid en dator. <BR>? Därute på Storheden ska vi få börja växla också.<BR>Så tar han ett nytt stadigt grepp på nästa trailer. Men snart får han klättra nerför stegen från sitt bredaxlade arbetsredskap för sista gången.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om