För flera år sedan satt hon och boende i delar av Luleå på möten för att mota bort vägprojektet.
Nu går Kronanvägen i retur. Möjligen byggs den 2015-2016 eller så utmynnar planeringsarbetet och medborgarengagemanget i något annat.
Sticker ut
Frågor av det här slaget finns det inte mycket av på andra håll i Norrbotten. Luleå växer, bostäder byggs och då dras vägar för att svälja flöden av människor och bilar.
- Varför byggs vägen efter att bostäder byggts, undrade en person på medborgarmötet i Luleå i går och efterlyste omvänd ordning.
Mötet om vägen genomfördes gruppvis och vid ett av borden pekades det ivrigt och med varje finger följde ett förslag. Det föreslogs allt ifrån att låta bli bygget till att dra vägen på annat sätt. Frågan ställdes samtidigt hur trafiken ska kunna fungera utan väg.
Nödvändig led
Medborgarnas yttringar är en del av planeringen för Kronanvägen, som ska förbinda Hertsön och Lulsundet och därmed påverkas också bostadsområden på Kronan. Vägen ses av kommunen som en nödvändig led.
- Dra en genväg raka spåret från gamla LV7-området till Lulsundet, det blir mycket billigare, föreslog Tommy Lindkvist, som även tänkt ut fortsättningen och ser fördelar i form av mindre påverkan kring bostäder.
Susanne Westerlund visade på en karta hur Kronanvägen kan dras bakom Östra Kronan. Det ger bättre trafiksäkerhet och mindre av buller. Kommunen vill gå mellan Östra Kronans delar.
Richard Kant pekade på kartan över grönområden men konstaterade att det lutar mycket på Kronan och ska du ha plats för lek och kanske planer för idrott måste du tänka till.
Så småningom kommer vägfrågan ännu en gång att behandlas av medborgarna, innan planarbetet går i mål.