Luleås framsida får ett rejält lyft

Äntligen ska Luleå södra hamn få ett ansiktslyft.  Med hjälp av 20 miljoner kronor ska skamfläcken förvandlas till ett lummigt paradis för stadsborna och besökare.  - Det blir rätt mycket ett parkområde för olika evenemang, säger kommunalrådet Karl Petersen.

Foto: Petra Dunder

LULEÅ2008-05-20 06:00
Väntan har varit lång men nu är det klart att Södra hamnplan i Luleå ska få sig en ordentlig uppfräschning. Dagens skamfläck ska bli den framsida som Luleåborna så länge har drömt om. Omkring 20 miljoner kronor kommer att satsar på projektet och 2009 går startskottet för den omfattande omgörningen av området. - Det är på tiden att vi gör någonting åt det här området. Nu vet vi vad vi vill och det här ska förverkligas, säger Petersen. Bearbetat
För fem år sedan fick fyra arkitektfirmor i uppdrag att skissa på hur Södra hamnplan skulle kunna se ut i framtiden. Det var Tirsén & Ailis/Scandiakonsults förslag som bedömdes vara mest intressant och detta förslag har nu bearbetat för att svara mot nuvarande och framtida behov, bland annat när det gäller Lulekalaset. Det är Tirsén & Aili, Ramböll och landskapsarkitekten Ulf Nordfjell som uppdaterat och moderniserat det ursprungliga förslaget och detta redovisades vid plan- och tillväxtutskottets sammanträde på måndagen. - Luleå ska få en vacker framsida. Det blir en ordentlig uppsnyggning med planteringar, träd och promenader. Vi kommer också att förstärka kajen, berättar kommunalrådet. Visionsdag
Enligt Petersen är det inte bara Södra hamnplan som är föremål för en kommunal översyn. Hela strandområdet från Varvet till Svartöstaden ska ses över och fräschas upp. - Vi har beslutat att plan- och tillväxtutskottet ska ha en visionsdag i höst där de politiska partierna i kommunen ska få chansen att tycka till om det här, säger han. Fast först ut är Södra hamn, Luleå solsida. Området kommer att genomgå en total förändring, enligt det förslag som finns. I korta drag ser innehållet i planerna ut så här: * I centrum av området kommer Luleås nya stora festplats att finnas. Den utformas som en arena med golv av betong och blir försänkt med gräsklädda sluttningar. Arenan kommer att fylla den del av området som i dag är parkering, det vill säga i princip halva hamnplan - från Varvsleden till Djupkajen. Trädallé
* En allé med tre rader träd (björkar och tallar) kommer att kanta Södra Smedjegatan som också breddas och får fler parkeringar. Mot Varvsleden planteras också tre rader med träd på båda sidor av gång- och cykelvägen. Tanken är att träden ska fungera som avgränsning mot trafiken och bebyggelsen. * En större damm anläggs i områdets västra hörn, mellan vattnet och det nuvarande hamnmagasinet. På vintern ska man kunna åka skridskor på dammens frusna vatten. Mellan dammen och Varvsleden byggs en ramp för sjösättning av småbåtar och en brygga av trä. Rampen blir en pulkbacke när snön kommer. Sittplatser
* Det kommer att finnas gott om sittplatser i det nya hamnområdet. Tanken är att platsen ska inbjuda till ett aktivt folkliv året runt. * Antalet parkeringsplatser kommer att bli mindre när området genomgått förvandlingen men det kommer fortfarande gå att parkera på en del av ytan när den inte används som festplats. * Det sammanhållande temat för området blir containrar. Det ska anspela på den verksamhet som förr bedrevs i hamnen. Containrarna kommer att byggas av timmer och ha olika innehåll. Timmer kommer också att användas till planteringslådor, bänkar och andra konstruktioner. Falurött
* Hamnmagasinet blir kvar men fräschas upp ordentligt och målas falurött. En restaurang kommer att finns i byggnaden även framöver men andra verksamheter som turistinformation eller något som har anknytning till båtliv och skärgård kan också komma att inrymmas där. * En landgång ska ge kontakt mellan hamnplan och isen, till exempel för pimplare, skidåkare, skridskoåkare och andra som vill ut på isen. * En storsatsning görs på att förbättra belysningen i området. Både master med strålkastare och mindre, lägre belysningslösningar ska ge variation och spänning. * Byggkranen kommer att rivas och ersättas av någonting mindre underhållskrävande som ska ha sjöprägel. Två punkthus
Etapp 2 när det gäller omdanandet av Södra hamnområdet i Luleå är enligt kommunalrådet Karl Petersen byggandet av nya bostäder mellan Varvet och Södra hamnplan. - NCC har ändrat sina planer och vill nu bygga två punkthus och jag tror att ett beslut om att dra igång det projektet är nära, troligen kommer det redan i höst, säger han. Andra kommande delar i den stora förändring som är på gång i Luleå södra hamn är till exempel Svartöbergets roll som framtida bostadsområde, Norrbotniabanans passage genom området och andra bostadsprojekt som exempelvis Akelius planer på att bygga tre höghus vid Varvet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om