Våren är på ingång vilket också är startskottet för cykelsäsongen. Då kan det vara bra att veta var man bör ta det försiktigt som cyklist.
De senaste fem åren har 533 cykelolyckor rapporterats i Luleå kommun. Kuriren har tittat närmare på de 95 olyckor som inträffade i centrala Luleå.
Statistiken är hämtad från Transportstyrelsens olycksdatabas Strada dit polis och sjukvård rapporterar alla olyckor i vägtrafiken.
Sammanställningen visar att många olyckor inträffar där bilvägar korsar Storgatan. Värst är det i korsningen Storgatan/Kungsgatan.
Cyklister måste tänka till
Anders Kronborg är aktiv i intresseorganisationen Cykelfrämjandet i Norrbotten. En organisation som bidrar till att göra kommunen mer cykelvänlig.
Han tror att koncentrationen av olyckor i korsningen Storgatan/Kungsgatan till stor del beror på cyklisterna själva.
– Man ser ofta folk cykla på trottoarerna och rakt över övergångsställena. Det går ju inte att göra på det viset, man måste kliva av cykeln och gå över gatan. Många gånger är det cyklisterna som måste tänka till, säger han.
Enligt Anders Kronborg är Cykelfrämjandet relativt nöjd med kommunens arbete för cyklister, men det kan alltid bli bättre.
– De kan binda ihop olika områden på ett bättre sätt, så att man får stråk. Ofta kommer man på en cykelväg som plötsligt tar slut – då är man helt plötsligt på en väg eller en trottoar.
Tre dödsolyckor
Tre personer har dött i cykelolyckor i kommunen mellan 2008 och 2012. I alla tre fallen var det en cyklist i kollision med en personbil. Dödsolyckorna inträffade i Rutvik, Råneå och Gammelstad.
– Dödsfallen ökar ju generellt i landet och det är ju så klart oroväckande. Men samtidigt ökar antalet cyklister totalt, konstaterar Anders Kronborg.
Men som tur är betecknas den allra största delen av olyckorna som lindriga – hela 93 procent.
En vanlig olycksorsak under våren är löst grus som ligger kvar på cykelbanan efter vinterns väghållning.
Göran Gabrielsson, gatuchef i Luleå kommun, säger att det handlar om en avvägning när gruset ska sopas bort.
– Fortfarande ligger det snö kvar som tinar på dagarna och fryser på nätterna. Plockar vi bort gruset kommer folk halka och skada sig i stället. Vi har bedömt att isbildningen är farligare än lösgruset just nu.
Under sommarmånaderna juni, juli och augusti sker drygt hälften av alla olyckor. Det är också där man finner de två mest olycksdrabbade datumen: 3 juni och 8 augusti.
Vill någon däremot ta sig en cykeltur på nyårsafton kan denna person vara ganska lugn. På fem år har inte en enda cykelolycka rapporterats på årets sista dag.
Luleås farligaste gator
På Storgatan får cyklisterna se upp! Det är nämligen där det sker flest olyckor i Luleå. Det visar Kurirens kartläggning av cykelolyckorna i kommunen de senaste fem åren.
NÄRA EN OLYCKA. Fredrik Osterman, 18, cyklar ofta vid gymnasiebyn där det har skett flera olyckor mellan 2008 och 2012. "Ett övergångsställe vid Kungsfågeln hade varit smart, det är ju väldigt mycket folk som passerar där", säger han. Själv har han varit nära en olycka när en bil körde in i bakhjulet på hans cykel vid Kulturens hus.
Foto: Petra Isaksson
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!