Luleås besöksnäring värd en resa

Säg Luleå och det ska säga dig allt om en nordlig besöksregion. Igår satte besöksnäringsproffset Claes Bjerkne en tändande sticka till diskussionsämnet om Luleås utvecklingspotential som turistisk destination.

Luleå2009-09-24 15:16
- Ni har stora möjligheter här med kulturhus och allt men nu är det nog dags att ta steget vidare och jag tror att er kommun måste engagera sig ännu mer, menade Bjerkne som under 19 år var framgångsrik VD för Göteborg& co.
Han ser Luleå som varumärket som ska sälja hela regionen, som motorn här i Norrbotten. Den stad som lyfter länet även om kanske exempelvis Pite Havsbad profilerar sig starkt. En ny affärsplan för 2010-2014 som Visit Luleå arbetat fram får högt betyg av Bjerkne.
– Bland det bästa jag sett i Sverige. Men man måste bestämma sig anser jag, vad är varumärket?Vad finns det för produkter och är det tillgängligt, sade Bjerkne. Dessa frågor diskuterades av ett sextiotal personer, från branschnäringen, handel och ledande politiker
Den affärsplan som nu lagts innehåller bland annat en intention att öka omsättningen för Luleås besöksnäring till 800 miljoner under femårsperioden.
– Under perioden 2002 till 2008 har det ökat från 558 miljoner kronor till 735 vilket är 31 procent säger femårsjubilerande Visit Luleås Elisabeth Ennefors. Att nå det nya målet ska inte vara några problem menar hon.
Sommaren som nyss lämnat oss har varit en god affär för besöksnäringen i Luleå.
I juni ökade antalet gästnätter med 33 procent=drygt 7.000. Natoövningen gjorde sitt till den siffran förstås. I juli var ökningen 17 procent eller 4.700 gästnätter. Stora konferenser och kongresser, ökat privatresande och mycket hemmasemestrande i lågkonjunkturen samt en förmånlig kronkurs för våra utländska gäster har gett det goda sommaresultatet. Sammantaget perioden januari-juli så  har Luleå en ökning av gästnätter med cirka sex procent.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om