Luleåprofilen bojkottar kedjan: "Väljer att aldrig mer sätta min fot där"

Mió Evanne såg en toalettskylt han uppfattade som olämplig och skrev till VD:n för butikskedjan, men svaret var inte riktigt det han väntat.

Toalett. Skylten som Miós vän hittade hos butikskedjan.

Toalett. Skylten som Miós vän hittade hos butikskedjan.

Foto: Privat

Luleå2017-08-22 21:10

Det hela började när Mió Evanne fick bilden skickad till sig av en vän som besökt Dollarstore i Luleå. Bilden föreställde en toalettskylt med två streckgubbar. Den ena, föreställande en kvinna, sittande på toaletten medan en manlig gubbe har klättrat upp och hänger över båset. Mycket likt en väggmålning som tidigare fanns på Tunaskolan och blev en stor snackis i Luleå. Det var just den händelsen som Mió Evanne slogs av när han fick se skylten för någon dag sedan.

Läs mer: Historien om toalettmålningen på Tunaskolan

– Alla vet ju det. Vi blev ju upplysta vi luleåbor. Att ”nej, det där kanske var okej förut men nu är det inte det.”. Det lärde vi oss för fyra år sedan men uppenbarligen inte.

Luleåprofilen skickade ett meddelande till Dollarstores VD Peter Ahlberg och fick snabbt ett svar. ”Hej och tack för dina intressanta synpunkter! Vad tråkigt att skylten känns besvärande.”, börjar VD:n meddelandet.

”Jag har nu bett om ytterligare en ny skylt där en kvinna hänger över båset. Känns det mindre ”kränkande”?” fortsätter det. VD:n meddelar samtidigt att den ursprungliga skylten också blir kvar i sortimentet.

– Jag blev mest paff över hur han svarade. Det var ju som ett litet barn som bara ”Nu ska jag trycka upp en till skylt bara för att du klagade på det här, och nu ska det vara en tjej”. Han trodde väl att det skulle göra mig mer upprörd eller någonting.

Mió Evanne publicerade historien och svaret på sin blogg. Efter det fick han ytterligare ett meddelande från VD:n med någonting i stil med ”Jag som just började gilla dig”.

– En sådan rik VD. Att han har tid att bry sig om lilla mig här.

Mió tror att en annan typ av svar hade kunnat stärka kedjans varumärke.

– Vi lär varandra lite hela tiden. Man kanske frågar ”men varför har du den där?” och så kanske man reflekterar lite ”men oj, varför har jag den där? Den plockar vi genast bort." Det hade ju stärkt Dollarstores cred. Istället gör han tvärt om, säger Mió Evanne och fortsätter:

– Han får göra det men då väljer jag att aldrig mer sätta min fot på Dollarstore igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om