16 februari är det dags för fettisdagen, den dag då vi av tradition äter semlor. Nu har semmelätandet spridit ut sig över tid men just denna dag är fortfarande konditoriernas enskilt viktigaste dag och det är tiotusentals semlor som produceras och säljs bara i Luleå.
Holms konditori är ett klassiskt Luleåkonditori på Ringgatan och i deras fall är utmaningen extra stor eftersom ytan i deras butik är så liten. Vanligtvis kan dörren stå öppen och kön går ut men Holms har maxantal på två kunder inne i butiken.
Nu får de flesta köa utomhus.
– Det är bara hoppas på kundernas tålamod och att de förstår situationen. Folk blir ju irriterade av att köa men köa är de vana vid på fettisdag. Men att stå ute i minus 25 och i snöstorm..., det är bara be till vädergudarna att det inte blir så, säger Roger Holm.
Holms kommer förmodligen dela upp köerna. Företagskunder som ska faktureras hämtar ut sina semlor från en annan ingång bakom konditoriet.
Utkörning av mat har ökat mycket under pandemin och Holm är ansluten till Foodora som kör ut deras bakverk men just denna dag kommer de inte ha den tjänsten igång. Med det tryck som råder kommer det inte fungera logistiskt, enligt Roger Holm. Holms har 1 000 kunder en vanlig fettisdag och det betyder att en ny kund slås in i kassan var 20:e sekund.
Men med svårigheterna detta år lär det bli klart färre.
– Jag tror att det blir en halvering på fettisdagen för vi har inte kapacitet. Det kräver att vi ska slå in en kund var 20:e sekund för att nå upp i normal försäljningsmängd men med två kunder i butiken och att få logistiken att fungera, det är omöjligt. Jag räknar med en halvering, säger Roger Holm.
Holms gör mellan 7 000 och 8 000 semlor en vanlig fettisdag, i runda slängar blir det ett bortfall på 150 000 kronor på en enda dag. Konsekvensen kan bli att Holms inte stänger en månad under sommaren utan håller öppet för att ta igen det som missats.
– Det är den viktigaste dagen för hela branschen. Vi hoppas att folk ställer upp och köar. Vill man ha kvar konditorierna får man åka dit och handla, så är det bara, säger Roger Holm.
Lilla Skafferiet på Bergviken gör 3 000 semlor per år. Planen är inte att göra färre i år men enligt ägaren Ida Ask kräver det väldigt mycket planering för att få det att fungera.
Lokalen är ganska stor men antalet kunder kommer begränsas till mellan 5 och 10 och de kan sprida ut sig i lokalen.
– I år kommer vi ha en entrévärd som släpper in ett visst antal personer åt gången. Vi kommer stänga av fiket och har inga sittplatser utan bara folk som köar. Sedan jobbar vi mycket med utkörningar, säger Ida Ask.
I år kommer även privatpersoner erbjudas utkörning.
Börje Olsson konditori finns både i Smedjan och på Björkskatan. Även Friends, som nu har stängt ner, ingår också i samma fik-grupp. Den lokalen kan nu komma att användas för semmelutlämning.
– Vi funderar på att göra en drive-in på baksidan av Friends, säger Magnus Blomqvist.
Börje Olsson kan komma att lägga till ytterligare köpställen för att sprida ut kunderna.
– Vi har försäljning ute på torget mitt i Smedjan där det är luftigt och fint och beroende på väder är det inte omöjligt att vi står utanför Smedjan och säljer också, säger han.
Han misstänker att det blir mindre försäljning i år.
– Jag är orolig för det. Normalt är det en väldigt stor försäljningsdag för oss, säger Magnus Blomqvist.