Luleåforskning gör vindkraften billigare

I framtiden kommer vindkraftverkens torn att bli billigare att tillverka, väga mindre och de kommer dessutom att kunna monteras snabbare. Det är pågående forskning vid Luleå tekniska universitet (LTU) som kommer att göra dessa förbättringar möjliga.

BILLIGARE VINDKRAFT. Professor Milan Veljkovic, professor i stålkonstruktion vid LTU, är mannen bakom det nya sättet att konstruera och sätta samman vindkraftverkens torn. Lösningen innebär att vindkraftstornen blir lättare, billigare och enklare att sätta upp. På bilden är det forskningsingenjör Lars Åström som visar delar av konstruktionen.

BILLIGARE VINDKRAFT. Professor Milan Veljkovic, professor i stålkonstruktion vid LTU, är mannen bakom det nya sättet att konstruera och sätta samman vindkraftverkens torn. Lösningen innebär att vindkraftstornen blir lättare, billigare och enklare att sätta upp. På bilden är det forskningsingenjör Lars Åström som visar delar av konstruktionen.

Foto: Mattias Isaksson

LULEÅ2008-03-03 01:45
Professor Milan Veljkovic, professor i stålbyggnad vid LTU, är mannen bakom det nya sättet att konstruera och sätta samman vindkraftverkens torn.Vindsnurran högst upp i ett vindkraftverk bärs upp av ett antal långa stålrör. Varje sektion av tornet har tjocka och breda flänsar i ändarna. Flänsarna, eller den kransliknande änden, på varje rör behövs för att två rör ska kunna sammanfogas med bultar.-Det kan röra sig om torn som är 60-150 meter höga och de segment som tornet består av har fastsvetsade flänsar (ett slags ringar), av stål som kan vara mellan 4 och 20 centimeter tjocka, säger Veljkovic.Tung och dyr
Så här ser de flesta vindkraftverk ut idag och det är en konstruktion som är både tung och dyr att tillverka. Dessutom är monteringen/sammansättningen av tornets segment tidsödande och kräver små tillverkningstoleranser.Forskningen som pågått i ett och ett halv år och ska pågå lika länge till har testat en helt annan lösning. Det rör sig om en flänslös konstruktion där rörsegmenten istället överlappar varandra i ändarna och bultas samman på insidan. De segment som den nya konstruktionen består av förses med ovala slitsar/öppningar i ena ändan och hål med förmonterade bultar i den andra. När de lyfts på plats hamnar den bultförsedda nedre änden av röret utanpå ett rör som har en slits i den uppåtvända delen. -För att fästa samman de två delarna använder man en speciell mutterdragare som håller fast bulten samtidigt som den drar åt muttern, berättar Veljkovic.Spar pengar
Konstruktionen av vindkraftverkens torn kan på det här sättet göras tunnare och lättare. En sådan lösning sparar pengar.Dessutom kommer monteringen av tornen att gå snabbare eftersom sammanfogningen av rörsegmenten är enklare och kan utföras av en person med en enhandshållen mutterdragare. Professor Veljkovic räknar med att kostnaderna ska kunna sänkas med tio procent. Det här är en besparing som säkert kommer att tas emot med entusiasm från vindkraftsindustrin och det kan leda till att fler kraftverksprojekt realiseras och att utvecklingen på området snabbas på. Inom kort kommer provmontering och hållfasthetsprovning med två segment som har en diameter på en meter att göras i Aachen, Tyskland och sedan blir det provmontering i full skala i Repower, Portugal.-Jag skulle tro att vi är två år från en färdig produkt men det kan gå snabbare, säger Veljkovic.I Norrbotten
Han hoppas att företag i Norrbotten ska kunna vara med och tillverka de nya tornen.-Man har ju planer på att sätta upp mellan 800 och 1.200 torn i närheten av Piteå och det vore ju bra om det fanns ett nätverk av företag i Norrbotten som kunde tillverka dem.Fotnot: Den totala budgeten för forskningsprojektet kring flänslösa vindkraftstorn är 15 miljoner kronor. För finansieringen står den Europeiska fonden för stål- och kolunionen samt LTU tillsammans med dessa utländska partner: RWTH, Germanischer Loyd, Repower, Ruukki, AUTH och FCTU. Man har även ansökt om och fått medel från Energimyndigheten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!