Ingen quick-fix för ökande brist på lastbilsförare

Bristen på lastbilsförare ökar för varje år som går. Efter coronapandemin är nu bristen åter i nivå med den som var före pandemin. "Jag ser ingen quick-fix, för det finns ingen", säger Erik Sundqvist, vd för Kalles bud och transport i Luleå.

Erik Sundqvist, vd, Kalles bud och transport i Luleå, ser ingen quick-fix för att råda bot mot bristen på lastbilsförare.

Erik Sundqvist, vd, Kalles bud och transport i Luleå, ser ingen quick-fix för att råda bot mot bristen på lastbilsförare.

Foto: Reino Jillker

Luleå2022-08-25 11:00

I Norrbotten är bristen på förare skriande och bristen blir större ju närmare Kiruna man kommer, men problemet finns i hela landet.

– Vi skulle kunna anställa sex till tio fler chaufförer, säger Erik Sundqvist, vd för Kalles bud och transport i Luleå.

– I både Norrbotten och Västerbotten där vi till största delen verkar så spelar det ingen roll hur mycket annonser vi har ute. Vi har inte en strid ström av ansökningar för det, säger han.

I övre Norrland, Norrbotten och Västerbotten, har 47 procent av företagen under det senaste året haft svårt att rekrytera förare med rätt yrkeserfarenhet. Att rekrytera förare med rätt yrkesutbildning, men utan yrkeserfarenhet, har 26 procent av företagen haft svårighet med. Det visar Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnds, TYA, senaste trendindikator där man frågat 2 000 medlemsföretag, varav 928 svarade på enkäten.

– Det stora problemet om man tittar på helheten är att vi har en underförsörjning i det regionala utbildningssystemet. I dagsläget är det bara 3 000 elever som kommer ut från gymnasieskolan och Komvux. Eftersom det är långa ledtider i de här utbildningar så tar det lång tid innan nya elever kommer ut på arbetsmarknaden. Förutom det har vi ett ökat behov av transporter kopplat till att vi har en ökning av e-handel och andra logistiktjänster, säger Sigalit Slutbäck, vd TYA.

– Det blir tuffare och tuffare för varje år. Det glöder i Norrbotten och många av projekten har inte kommit igång än men det är ändå fullt tryck överallt, säger Andreas Lindström, vd Lindströms transport i Luleå, men som även sitter i styrelsen i branschorganisationen Sveriges åkeriföretag.

Andreas Lindström tror att alla branscher måste jobba brett och försöka locka människor att komma till Norrbotten, antingen från södra Sverige eller från utlandet. 

– Det viktigaste är fler utbildningsplatser men också att öka takten på bostadsbyggandet för det finns ingenstans att bo. Vid kusten är läget hanterbart, men i Kiruna är det så mycket svårare. Vi har fått titta på utlandsrekryteringar för att klara kompetensbehovet, men det innebär också att det engelska språket måste bli accepterat, för hos en del kunder finns det ett visst motstånd, säger Andreas Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!