Luleåföretag vill växa globalt – tar in 35 miljoner

Bolaget har utvecklat en molntjänst för beställningar via webb, mobil och beställningskiosk för större restaurangkedjor. Nu vill man expandera utanför Europa och dubbla antalet anställda.

Future Ordering
Övre raden: 
Jonas Hillström, Emelie Telander, Andreas Stormvinge (VD), Ola Johansson, Daniel Mijic.

Nedre raden: 
Alexander Herbring, Anders Lövgren.

Future Ordering Övre raden: Jonas Hillström, Emelie Telander, Andreas Stormvinge (VD), Ola Johansson, Daniel Mijic. Nedre raden: Alexander Herbring, Anders Lövgren.

Foto: Future Ordering

Luleå2021-01-12 08:09

Det är Luleåföretaget Future ordering som tagit in 35 miljoner kronor från Brightly ventures och Bonnier ventures för att kunna göra en global expansion. 

Future ordering har utvecklat en molntjänst för beställningar via webb, mobil och beställningskiosk för större restaurangkedjor.

– Vi är världsledande på att bygga lösningar för digitala beställningar, säger vd:n Andreas Stormvinge.

En av deras kunder är hamburgerkedjan Max.

– När du går in på Max och beställer i deras beställningskiosk eller beställer från en app eller från en webbläsare så är det den mjukvaran vi tillhandahåller. Vi bygger den i nära samarbete med Max för de ligger mycket långt framme när det gäller digitalisering av den här typen av restauranger, säger Andreas Stormvinge.

2017 tog bolaget in 22 miljoner kronor från Fort Knox förvaring och Partnerinvest norr. Nu tar man in 35 miljoner kronor ytterligare. Sedan starten har bolaget haft en god tillväxt och Future ordering har lockat till sig restaurangkedjor som Max burgers, Circle K och Egon restauranger. 

Bolaget bildades 2016 och de har idag 37 anställda och 4 konsulter.

– Vi har vårt kontor på Aurorum i Luleå där majoriteten av våra medarbetare sitter. Vi har ett litet kontor i Stockholm och några utspridda medarbetare, men vi är ett Luleåbolag, säger Andreas Stormvinge.

Men verksamheten startade tidigare i form av ett konsultbolag.

– Vi är ett gäng som arbetat tillsammans seden början av 2000-talet. Vi började arbeta med Max hamburgerrestauranger och fick bygga deras självbetjäningslösning. Då beslutade vi att starta bolaget och bara syssla med det här, säger han.

Nu vill man expandera globalt och en förutsättning för det är skala upp företaget och starta upp kontor på marknader utanför Europa.

– Dels vill vi expandera geografiskt men också att kunna anställa fler medarbetare. Vi vill dubbla vårt team på sikt och majoriteten av dem kommer att anställas i Luleå. Vi har 37 anställda idag och det är det vi vill dubbla, säger Andreas Stormvinge.

Vad betyder den här finansieringen?

– Vi får möjligheten till en internationell expansionen men också att få resurser att bygga den tjänst som behövs för att kunna konkurrera och hålla öppet i pandemitider. För det vi gör är att vi tar bort köerna, säger Andreas Stormvinge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!