De tog hem upphandlingen – kontrakt värt 60 miljoner

Brightnest tog hem upphandlingen och ett attraktivt kontrakt med Luleå kommun som har ett värde på mellan 40 och 60 miljoner kronor. "Det känns superroligt på alla sätt och vis", säger Linda Reinholdsson, vd för Brightnest Communication.

Elisabeth Ennefors, kommunikationschef Luleå kommun och Linda Reinholdsson, vd för Brightnest Communication.

Elisabeth Ennefors, kommunikationschef Luleå kommun och Linda Reinholdsson, vd för Brightnest Communication.

Foto: Jacob Nilsson/Brightnest

Luleå2024-06-20 13:35

Nyheten i korthet

  • Brightnest har vunnit en upphandling och ett kontrakt med Luleå kommun, värt mellan 40 och 60 miljoner kronor.
  • Kontraktet startar i september och sträcker sig över fyra år, där Brightnest blir ny kommunikationsbyrå för Luleå kommun.
  • Brightnest ser fram emot att arbeta med kommunens utvecklingspotential och omställningsarbete, enligt företagets VD Linda Reinholdsson.

Efter en upphandling är det nu fastställt att Brightnest fått uppdraget att bli ny kommunikationsbyrå för Luleå kommun. Det nya kontraktet inleds i september och sträcker sig över fyra år. Enligt kommunen fick man också in många intressanta anbud under upphandlingen.

– Det var ett stort intresse och Brightnest och andra har fått presentera sina förslag och tankar och då matchade deras presentation och innehåll bäst. Men det var jättemånga fina anbud som kom in, säger Elisabeth Ennefors, kommunikationschef på Luleå kommun.

Kontraktets totala värde över fyraårsperioden är inte heller småpotatis och uppgår till mellan 40 och 60 miljoner kronor.

– Det är ett så kallat takvärde. Det är en maxnivå för den totala periodens upphandlade volym, säger Ennefors.

Linda Reinholdsson, vd för Brightnest Communication, är jublande glad.

– Det känns superroligt på alla sätt och vis. Dels över att få vara med och jobba med Luleå kommun och den utvecklingspotential och möjligheter som de har. Det betyder jättemycket för oss på Brightnest. Vi brinner för Luleå och har vårt huvudkontor och många av kollegorna på plats här, säger hon.

Reinholdsson tror att deras erfarenhet av arbete med andra offentliga aktörer kan ha varit en faktor som vägde över till deras fördel.

– Vi jobbar i dag väldigt mycket med offentliga aktörer och har också personer hos oss som har jobbat i stora organisationer och företag. Det tror jag är en USP (unik säljfördel).

Personligen ser hon framemot att få ge sig i kast med arbetet kopplat till den omställning som Luleå vill genomgå.

– Det är en unik samhällsomställning som sker här i Luleå och i hela länet. Kommunen har ett satsigt mål med att man behöver växa med ett stort antal invånare och det kommer också att bli många nya jobb. Det blir mycket kommunikation kring alla de frågorna och det är mycket bra framtaget redan, men det blir kul att få gå in och jobba i de här områdena med just omställningen.

Avtalets storlek med ett värde på 40 till 60 miljoner kronor är också en positiv aspekt för företaget.

– Det är ett stort avtal, det är det. Alla upphandlingar man vinner är bra, men det känns superkul att få jobba tillsammans med just Luleå kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!