Luleåbutikerna om alla hjärtans dag: "Intresset har lagt sig"

Luleåbutikerna laddar upp med geléhjärtan, blommor och ballonger inför alla hjärtans dag.
Men kundernas köpbeteende har förändrats och försäljningen ser inte ut som den brukade göra.
– Kunder köper andra saker, säger butiksägaren Mia Brandén.

Mia Brandén, Skapa glädje

Mia Brandén, Skapa glädje

Foto: Alice Josephson

Luleå2025-02-14 05:00

Godis och blommor hör till det mest populära att ge bort i samband med alla hjärtans dag och många butiksägare ser högtiden som en möjlighet att öka försäljningen. Hur många som väljer att fira högtiden verkar dock ha förändrats och flera butiksägare upplever att kunderna har ändrat köpbeteende.

– När jag öppnade butiken för 20 år sedan fyllde vi ett bord med muggar och nallar som vi sålde, nu köper kunder andra saker. Det har blivit mer personliga presenter och folk vill köpa specifika ljusstakar eller kuddar att ge bort, säger Mia Brandén som äger butiken Skapa glädje.

Hur mycket mer säljer ni omkring alla hjärtans dag?

– Mellan 20 och 25 procent. Förut var det lika stort som halloween, men nu har halloween blivit lika stort som jul och intresset runt alla hjärtans dag lagt sig. Vi säljer fortfarande lika mycket som tidigare men det är andra saker.

För florister är alla hjärtans dag en av årets stressigaste dagar. På blomsterbutiken Buketten i Luleå har man tagit emot en stor beställning färska rosor inför fredag. 

– De röda går upp i pris inför alla hjärtans dag medan de rosa är billigare. Vi har också billigare röda rosor som många unga köper, säger butiksägaren och floristen Vera Vinterbell.

undefined
Vera Vinterbell, Buketten

Hon upplever att många har köpt blommor hos livsmedelsbutikerna i större utsträckning de senaste åren.

– Förut sålde inte matbutikerna lika mycket blommor. De säljer också mycket annat i samband med alla hjärtans dag som jag inte kan konkurrera med.

Vera Vinterbell tror att en anledning att folk vänder sig till livsmedelsbutikerna är att många har mindre pengar. Samtidigt varierar hennes försäljning mycket från år till år vilket gör det svårt att veta hur mycket blommor som ska köpas in. 

– Om det säljs mindre något år, köper jag in mindre blommor till nästa. Men då kan man råka köpa in för lite.

Hur mycket blommor har du beställt i år?

– Mindre än förra året. Samtidigt har vi mycket begravningar vi behöver göra blomsterarrangemang till så då kan vi använda rosorna om de blir över, säger hon.

Anna-Karin Engman är butikschef på Fritz Olsson och upplever också att kunderna har ändrat sitt köpbeteende på senare år.

– Det har blivit mer populärt att gå på restaurang och köpa blommor på alla hjärtans dag. Vi säljer fortfarande en del, men det går inte att jämföra med exempelvis julhandeln.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!