Luleåborna får vänta länge

Kustjärnväg till Luleå kring 2020?
Det låter långt bort, knorrar kommunalrådet Karl Petersen.
? Men huvudsaken är att kommunerna kan enas så att Norrbotniabanan blir av.

LULEÅ2004-04-07 06:30
Egentligen fann Banverket i sin etappstudie en större nytta med Luleå?Skellefteå än att bygga det sydligare alternativet Skellefteå?Umeå.<br>Luleå föll bort på grund av penningbrist och att nyttan märks mest från Piteåhållet. Då går resenärerna på Piteå?Luleå miste om en snabb pendel. Banverket medger det.<br> ? Men det är oklart om sådan trafik skulle komma att sättas igång, säger Lennart Lennefors, ansvarig för trafikanalyser.<br>Många alternativ<br>Banverket har många alternativ till Norrbotniabanans ingång till Luleå. Den lösning som gäller är att gå över Kallax flygplats och över vattnet in mot Svartöstaden och centrum. Det kan dock bli av tidigast i nästa etapp och då i planperioden som följer efter 2015. Kanske kommer sträckan Skellefteå-Umeå att bli nästa projekt så Luleåborna kan få vänta länge.<br>Karl Petersen ska studera Banverkets studie. Kritisk aktar han sig för att vara.<br> ? Har vi inte god samsyn mellan kommunerna så kan argumentationen användas emot oss. Representanterna för kommunerna måste hitta en bra linje i det här. Det som inte är bra är om varje kommun har en egen linje för då blir det inte någonting, varnar han.<br>Banverket vill börja bygga mot slutet av planperioden 2004?2015, men Karl Petersen är helt ense med kollegan Peter Roslund att regeringens ord, 2010, måste gälla.<br> ? Vi vill ju se att det här förverkligas. Då har det betydelse att det kommer så tidigt som möjligt, säger Karl Petersen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om