Att oljudet sprids vida omkring är omvittnat. Flera av Kurirens läsare har fått nog och undrar vad polisen gör åt det.
Bo Nilsson på Tunastigen har hört motorcyklarna längs Mjölkuddsbanken och mellan Rostbollen och Mjölkuddsrondellen hem till sig kväll efter kväll under sommaren, trots att han bor en liten bit ifrån.
– Det är hastigheter i 150 kilometer i timmen och låter som getingar. Min fråga är: Var håller polisen hus? Det är bara en tidsfråga innan det sker en dödsolycka.
Britta Edegren på Mjölkuddsvägen har gjort samma iakttagelse.
– De håller väldigt hög hastighet och kör ibland på bakhjulet.
Hon tror att polisen gör vad de kan, men tycker att man behöver lyfta frågan i flera sammanhang.
– Ljudet är inte det största problemet. Det är olycksrisken. De som väljer att busköra får väl stå sitt kast – de jag tänker på är de andra trafikanterna. En av grannarna höll på att bli påkörd.
Hon och hennes sambo har ringt polisen, men har en känsla av att det inte gav något resultat.
– Det är väl inte så enkelt att göra något åt. Kanske skulle det vara vettigt med någon form av fartreglerande åtgärder.
Patrik Linder, gruppchef på ingripandeverksamheten hos polisen i Luleå och Boden, berättar om utmaningarna.
– Vi är lite tvåa på de där sporthojarna och kommer inte riktigt åt dem.
Några gånger per år har de en samverkan med trafikenheten och helikoptern, då de riktar in sig på tvåhjuliga fordon. De har också en mc-förare som tjänstgör i mån av tid och möjlighet.
– Annars jobbar vi med våra vanliga trafikkontroller i vardagen. Det är inte så mycket mer man kan göra.
Han blir inte förvånad när han hör att läsarna har hört av sig om buskörningen.
– De kör ganska fort och vårdslöst, så är det ju. Men vi är ett begränsat antal som jobbar och det händer mycket på sommaren. Vi kan inte stå där jämt och ständigt.
Buskörningen sammanfaller ofta med krogkvällar då det är mycket annat som kräver polisens uppmärksamhet konstaterar han.
Att ingripa mot motorcyklar är dessutom ingen enkel sak.
– Våra laserinstrument har svårt att fånga motorcyklarna och göra en mätning när de kryssar mellan bilarna.
Alternativet är att köra efter dem och prova att stoppa dem.
– Om de drar, kör undan och gör en avstickare är det svårt om vi inte har en drönare eller helikopter.
En annan fråga som Kurirens läsare har väckt är störande musik från fordon, hur har det prioriterats av polisen i sommar?
– Jag vet att det är några som har bötfällts i sommar både här och i Boden men har ingen statistik.
Hur ser ni på det?
– Det ser vi så klart allvarligt på, när man stör allmänheten så att de inte får ro och kan sova.
Är de lättare att bötfälla?
– Ja, det skulle jag säga. Ofta är de stående på en plats och är det epa-traktorer ska de ju inte gå fortare än 30 kilometer i timmen, så dem har vi stora möjligheter att stoppa och prata med och bötfälla.
Den som ringer polisen om buskörning i Luleå kopplas till regionledningscentralen i Umeå, där Roger Söderlund arbetar som polisbefäl.
– Vi skickar ut en patrull om vi har någon tillgänglig, berättar han.
Problematiken är utbredd i hela regionen.
– Vi jobbar mot det, men det är mycket en resursfråga för oss.
Hans råd till allmänheten är att fortsätta ringa polisen
– Man ska absolut kontakta oss så att vi blir medvetna om det och kan skicka ut en patrull när vi har möjlighet.