Tidigare i veckan höjde de ledande kedjorna sina rekommenderade drivmedelspriser till rekordnivåer. Dyrast är dieseln, som nu kostar över 19 kronor per liter.
– Vi ligger nog i topp i världen snart, säger Luleåbon Anders Broström, som tankar sin tjänstebil på OKQ8 Robertsvik.
Han är intresserad av bilar och brukar byta bil ungefär var tredje år.
– För ett år sen fanns det inte på kartan att köpa en elbil, men jag har börjat fundera på det nu, säger han.
Han konstaterar att det kostar pengar att ha bil, oavsett vilken typ av bil man kör.
– Det är tuffare för dem som är yngre, min son tog körkort för någon månad sen. Jag försöker sponsra honom med det jag kan för att han ska ha råd att tanka, säger Anders Broström.
Han tror inte att kollektivtrafiken i Norrbotten kan byggas ut till den grad så att den kan tillgodose alla norrbottningars behov av transporter.
– Det är så glesbefolkat, många bor i byar. Man behöver bil för att transportera sig, säger Anders Broström.
Luleåbon Niklas Johansson håller med.
– Jag är inte den som drabbas värst, jag är 50 plus. Jag börjar ha fått ordning på det mesta, det är inte så farligt att betala en femkrona extra för dieseln. Men det drabbar de som är yngre och bor lite utanför, säger han och fortsätter:
– Många som har barn och ska köpa hus vill ut på landet och då behöver man två bilar för att få ihop logistiken. Det tar på roliga kassan, säger Niklas Johansson.
Han känner sig tveksam till om elbil är ett bättre alternativ.
– Det är brist på metaller som behövs till batterierna och ärligt talat känns det inte riktigt rätt: Vi sitter här med våra chipspåsar på kvällarna medan barn i Kongo kryper i vattenpölar och söker kobolt till våra bilbatterier, säger Johansson.
Han fortsätter:
– Om allt skulle gå rätt till kanske vi inte ens skulle ha råd med en elbil.
Han är även övertygad om att elbilägande kommer bli förenat med fler avgifter i framtiden.
– Skatterna ska in på något sätt. Om alla går över till elbil, hur ska staten då få in all skatt vi betalar i form av fordonsskatt i dag?
Pensionären Bernt Johansson har inga planer på en elbil.
– Jag tankar en gång i månaden. Man åker och veckohandlar, annars kör jag inte så mycket säger han.
Hans tank är full nu och räkneverket på pumpen stannar på 696 kronor.