Luleå vill bli kryssningshamn

Maksim Gorkij kryssar in till Luleå på fredag.
Luleå är ingen känd kryssningshamn ännu. Men ska bli. Branschen är expansiv. Tur i nordligaste Bottenhavet med polcirkelbesök anses attraktivt.
? Men vi måste ha samarbete med andra hamnar i Norrland, säger Anders Granberg, Luleå Destinationsutveckling.

LULEÅ2004-06-17 06:30
07.30 på fredag glider Maksim Gorkij förbi lotsplatsen Farstugrunden på väg in till Luleå. Hon lägger till vid gamla malmkajen där isbrytarna i vanliga fall är stationerade. Stoppet blir cirka tio timmar långt.<BR>En norsk blåsorkester från Tromsö befinner sig lägligt nog i stan och har lovat att möta på kajen med pukor och trumpeter. Det ska nämligen göras festligt och färgstarkt för tyskarna när de kliver nerför landgången.<BR> ? Vi försöker fixa till och dekorera gamla LKAB-kajen, omtalar Anders Granberg.<BR><BR><STRONG>Visa bästa sidan<BR></STRONG>Det går inte längre att ta in båtar med större djupgående till Södra hamnen. Därav nyttjandet av gamla LKAB-hamnen som ligger två kilometer från stadskärnan.<BR>Hela Luleåpaketet bör helst te sig så bra att tyskarna har något positivt att berätta när de kommer hem. Luleå vill gärna etablera sig som kryssningsstad på litet längre sikt. Och mun-mot-mun- metoden är kanske den bästa reklammodell som finns.<BR>Tyskarna kan på fredag välja på en kort bussrundtur via Norrbottens museum och kyrkbyn. Eller en längre som går till Storforsen och polcirkeln. Den som vill kan givetvis ströva fritt i Luleå under dagen.<BR>Tanken är alltså att lansera Luleå som destination för kryssningar.<BR><BR><STRONG>Möjligheter<BR></STRONG> ? Jag ser möjligheter här, konstaterar Anders Granberg. Vi ligger jätteintressant till, geografiskt sett. Polcirkeln finns nåbar från Luleå på en dag. Botnia <BR>cruise eller Arctic circle cruise är saker som kan locka turister från kontinenten. I Luleå finns också en tradition att ta hand om större turistgrupper. Och vi har ett entreprenörskap som är moget att hantera den här marknaden.<BR>Kryssandet är utbrett i Östersjön.<BR><BR><STRONG>Inget vågspel</STRONG><BR> ? Få kryssningar går hit upp. Men marknaden söker nya destinationer, förklarar Anders Granberg. Skillnaden mot tidigare är att vi nu är beredda och har bra arrangemang.<BR>Bottenhavet är dessutom ett säkert hav utan kraftig sjögång.<BR> ? Det är också säkert ur andra aspekter, påminner Anders Granberg. Ni vet ju hur vår värld ser ut i dag.<BR>Samarbete och hjälp från andra hamnar är dock ett måste för utvecklingen av Luleå som kryssningshamn.<BR> ? Luleå kan inte själv gå ut på en världsmarknad och erbjuda sig som hamn. Det går inte att hoppa över andra delar av Norrlandkusten, utan vi måste se till att det finns ett utbud av hamnar. Komma ihop med kompisar, så att säga.<BR>Konceptet är oftast gång på natten och anlöp till hamn på morgon?förmiddag. Därför bör hamnarna inte ligga så långt i från varandra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om