Luleå syntes knappt i Mello-sändningen: "Finns inte i dealen"

Luleå airport, en snöhög och renar – det var några få bilder av Luleå som skymtade förbi i Melodifestivalen.
– Det är egentligen ingenting som finns i dealen, att vi ska synas mer än någon annan stad, säger Birgit Lind, evenemangsansvarig på Luleå kommun.

Luleå syntes sparsamt i tv-sändningen. Den här bilden är inte från sändningen, utan är fotad av Kurirens fotograf Petra Älvstrand.

Luleå syntes sparsamt i tv-sändningen. Den här bilden är inte från sändningen, utan är fotad av Kurirens fotograf Petra Älvstrand.

Foto: Petra Älvstrand

Luleå2025-02-05 05:00

Luleå skymtade förbi i bakgrunden, ibland något suddigt, när SVT sände deltävling 1 från Coop Norrbotten arena i lördags.

Det var bilder på Linda Bengtzing på Luleå airport, bussar, snöhögar, Södra hamn-plan, infarten till Luleå och inifrån hockeyarenan. En handfull bilder, och en programledare som i början av sändningen frågade "Luleå, är ni redo?".

I övrigt var det sparsamt med vyer från residensstaden med omgivning.

undefined
Birgit Lind tycker att allt gick enligt plan när "Mello" landade i Luleå.

Birgit Lind säger att det inte finns något avtal som säger att SVT måste visa upp Luleå i sändningen.

– Vi har ingen möjlighet att påverka, det är SVT som styr och reglerar det. Däremot är det trevligt att det syntes lite vintervägar. De körde från Kallax. Man såg lite av isvägen, säger hon.

Lind tycker bilderna motsvarade förväntningarna.

– Ja, vi är glada att renarna kom med från Södra hamn-plan. Där syntes det ju att det var från Luleå, säger Birgit Lind.

SVT svarar via mejl. Anders Wistbacka, projektledare för Melodifestivalen, skriver följande:

"För oss är det viktigt att tittarna förstår var i Sverige vi befinner oss, vi vill vara hela Sveriges fest. Hur vi berättar det i programmen varierar dock mellan säsongerna och programmen. Jag hoppas och tror att tittarna förstod att vi var i Luleå i den första episoden."

undefined
Anders Wistbacka, projektledare SVT väljer att svara i en skriftlig kommentar på frågan hur SVT tänker kring att väva in staden/omgivningen i sändningen.

Birgit Lind är nöjd med den reklam Luleå fått i samband med tv-programmet. 

– Värdet av marknadsföringen var över all förväntan. Vi är väldigt nöjda. Allt gick helt enligt plan för oss. Det var många poster från artisterna på Instagram, i snön, på isvägen och vid kranen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!