Nu finns fem olika förslag på hur Ettans båthamn ska omvandlas till ett bostadsområde, med egen båthamn.
Ettans båthamn AB har bildat bolaget Innerstadsfjärden AB tillsammans med byggbolaget Nåiden. De ska bygga lägenheter med bostadsrätt medan Lulebo ska bygga hyreslägenheter – totalt runt 300 lägenheter med fördelningen fifty-fifty.
Båthamnen flyttas ut i Gråsjälsfjärden och växer den med, från dagens 437 båtpatser till ytterligare 200.
Intressenterna bakom projektet har bett fem arkitektkontor att lämna förslag på hur projektet ska förverkligas och på tisdagen blev förslagen offentliga. I slutet av nästa vecka väljs ett av dem och det görs av en arbetsgrupp där representanter för Lulebo, Innerstadsfjärdens AB och kommunen ingår.
– Man kan se att arkitekterna har tänkt till och det är roligt att förslagen är så olika, säger Anders Sandberg.
Samtidigt pågår arbetet med att ta fram en ny detaljplan för hamnområdet. Den går ut på samråd senare i sommar och förväntas bli klar under 2014.
– Planen är kommunens område. Det är svårt att säga när vi kan vara framme vid ett klartecken – 2015 eller 2016, tror Sandberg.
Han berättar att Lulebo ”är ute efter läget” och att hyrorna blir höga men inte högre än vid annan nyproduktion.
– Vi får samma byggkostnader oavsett var vi bygger, säger Sandberg.
Det saknas inte problem med att bygga bostäder i Ettans båthamn. Det finns industrier, sjöfart och en bangård i närheten (buller) och det krävs förmodligen en vattendom för att få fylla ut hamnen och skapa två hektar landbacke. Riksintresset Norrbotniabanan spökar också i bakgrunden.
Anders Sandberg ser hindren men säger:
– Vi måste klara av de frågorna.
Planarkitekt Agneta Laitila ansvarar för detaljplanen på kommunen (planen tas fram av konsult). Hon ingår i den grupp som ska välja ett av förslagen och säger att projektet inte får störa de riksintressen som finns i området.
Stadsarkitekt Henrik Sjöberg ingår också i gruppen.
– Arkitekterna har fått öppna förutsättningar och förslagen är olika varandra. Antingen är bebyggelsen tät och låg eller gles och hög. Det finns för- och nackdelar med båda varianterna och jag har redan favoriter. Men det är inte alltid första intrycket som är bäst, säger han.
Alla förslag innehåller parkering under jord, lokal för en krog och badplats.