Luleå sämst för cyklister
Luleå är inte den cykelstad som de ansvariga på kommunen tror. Kommunen hamnar faktiskt sist i en undersökning som Cykelfrämjandet gjort. - Det är helhetstänket som saknas, säger Rolf Modigh, ordförande för Cykelfrämjandet i Norrbotten.
Foto: Roland S Lundström
Foto: Roland S Lundström
Luleå är å andra sidan bäst på att sköta sina cykelvägar. Nåja, kommunen satsar i alla fall mest pengar på sina vägar - 175 kronor per invånare. Framför allt är det vinterväghållningen som Luleås pengar går till.Boden satsar bara dryga 50-lappen på sina cykelvägar men en del av förklaringen till den låga siffran är att kommunen inte redovisar hur mycket pengar som går till underhåll.Topplaceringarna till trots så hamnar de två Norrbottenskommunerna långt ned på listan. Cykelfrämjandet har nämligen vägt in en massa olika saker i sin granskning - bland annat förekomsten eller avsaknaden av kommunal handlingsplan, politiska mål samt informationskampanjer. Saknas
Allt sammanvägt så hamnade Boden på 15:e plats av 17 undersökta kommuner och Luleå på den försmädliga sistaplatsen (som man delar med Vetlanda).Varken Luleå eller Boden har en strukturerad planering med mål och strategier för att öka andelen som väljer cykel som transportmedel.- Båda kommunerna saknar långsiktig plan och strategi för cyklingen, säger Modigh.Smidigt
Han menar att det ska vara lätt och smidigt ordnat om folk ska välja cykeln före andra kommunikationsmedel.- Det saknas ofta möjlighet att på ett vettigt sätt ta sig från punkt A till punkt B. Inom stadsdelar och områden kan det vara bra planerat men sedan går det inte att ta sig in till stan. Vilken väg ska till exempel Gammelstadsborna ta sig in till stan, undrar han.Enligt Rolf Modig kommer fler kommuners inställning till cyklandet att undersökas framöver.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!