Luleå lägger i en högre växel för sina cyklister

Luleå har valts ut som en av tolv städer i en ny satsning för Sveriges bästa cykelstäder. Kommunens ambition är att göra Luleå till Årets cykelstad senast år 2016.

Luleå2014-06-23 07:00

– Det känns jätteroligt att vi får vara med i projektet. Förhoppningsvis kan det hjälpa oss att göra Luleå till en bättre cykelstad, säger Linn Adolfsson, trafikingengör på Luleå kommun och en av de som är delaktiga i projektet Svenska Cykelstäder.

Tolv kommuner i Sverige har bjudits in till det nystartade nätverket, där landets bästa cykelstäder ska gå samman för att skapa ännu bättre förutsättningar för sina cyklister. Bakom projektet står Svensk Cykling, Cykelfrämjandet och Malmö Stad, som själva utsett de tolv bästa cykelstäderna genom att studera hur kommunerna jobbar med cykelfrågor. Projektet är ännu i startgroparna.

– Luleå är definitivt med när projektet drar igång på riktigt. Det är en av Sveriges bästa cykelstäder, säger Klas Elm, ordförande i Svensk Cykling och en av initiativtagarna bakom Svenska Cykelstäder.

Cykelfrämjandet gör själva en årlig rankning över cykelvänliga kommuner, där Luleå just nu ligger på plats 15. Ambitionen är att toppa listan senast 2016 och därmed bli utsedd till Årets cykelstad.

– Vi ligger bra till när det gäller andel cykelväg per invånare och vi är bra på drift och underhållning. Det som behövs nu är en kommunal cykelplan, säger Lenita Ericson (S), ordförande i tekniska nämnden.

Förra året utsågs Luleå till en av världens tio bästa vintercykelstäder under en internationell konferens i Uleåborg.

Svenska Cykelstäder ska framför allt fungera som ett nätverk för cykelfrågor, sedan är det upp till kommunerna hur de vill jobba på egen hand. Tanken är också att fler kommuner ska ansluta sig till nätverket. Enligt Klas Elm står redan flera kommuner på kö. De måste dock uppfylla vissa kriterier för att få vara med.

Lenita Ericson (S) upplever att Luleåborna är positiva till satsningar på cykeltrafiken.

– Folk vill cykla. Jag upplever själv att fler och fler ser cykeln som ett bra transportmedel för att ta sig fram i Luleå. Det gäller att vi möter upp Luleåbornas önskemål och inspirerar ännu fler att cykla.

Utöver cykelplanen, som ska tas fram under hösten, jobbar Luleå kommun på för att förbättra redan befintliga cykelvägar. I år ska man förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten för cyklister på Gårdsvägen, Sunderbyvägen, Paralellvägen, Hummergatan, Vänortsvägen, Haparandavägen, Hällbacksvägen, Skeppsbrogatan, Kårvägen, Svedjevägen och Kompanivägen. Cykelstråket mellan universitetet och centrum anses vara en av de viktigaste cykellederna, där kommunen ska lägga krut på att öka trafiksäkerheten.

Fakta: Svenska Cykelstäder Fakta: Luleå som cykelstad

I nätverket Svenska Cykelstäder ingår än så länge Luleå, Umeå, Sundsvall, Karlstad, Gävle, Örebro, Uppsala, Stockholm, Linköping, Halmstad, Göteborg, Helsingborg, Lund och Malmö.

Källa: Svenska Cykelstäder

I Luleå kommun finns ungefär 15 mil kommunala cykelvägar, varav de flesta finns i tätorten. Utöver det finns ungefär 2 mil statliga cykelvägar, de flesta på landsbygden.

I Luleå finns sju huvudcykelstråk. De utgår från centrum till de olika stadsdelarna: Bergnässtråket, Björkskatastråket, Hertsöstråket, Porsöstråket, Sunderbystråket, Svartöstråket och Universitetsstråket.

På cykelstråket på Mjölkuddsbanken finns en cykelbarometer som registrerar alla förbipasserande cyklister. Hittills i år har strax över 86 000 cyklister passerat. Förra året blev siffran 134 649.

6700 cyklister passerar in och ut ur centrum varje dag enligt den senaste undersökningen från Luleå kommun, undr en vecka i september 2013. Samma undersökning görs två gånger om året. Mätningen görs på de cykelleder som leder in och ut ur centrum: Bodenvägen, Gammelstadsvägen, Prästgatan, Malmuddsviadukten och Bergnäsbron.

På varje Luleåbo går det 1,7 meter cykelväg.

9 av 10 Luleåbor har tillgång till cykel.

En tiondel av resorna i Luleå görs med cykel.

En genomsnittlig cykeltur i Luleå är 2,7 kilometer lång.

Andelen cykelresor är större på veckorna än på helgerna.

33 % av invånarna cyklar till arbete/studier på sommaren, på vintern är siffran 8 %.

14 % av invånarna väljer cykeln för inköpsresor sommartid. Vintertid är det endast 3 % som gör dessa ärenden med cykel.

Kvinnor cyklar något mer än män, vintertid är det dock männen som cyklar mest.

11 % av de vuxna cyklisterna använder cykelhjälm.

68 % av Luleås invånare tycker att cykeltrafik ska prioriteras före biltrafik i kommunens trafikplanering.

Av alla resor kortare än 2 kilometer i Luleå görs en tredjedel med bil och av alla resor 2-4 km långa görs nästan 60 % med bil.

Under 2014 arbetar kommunen med att förbättra följande redan befintliga gång- och cykelvägar:

Gårdsvägen, Sunderbyvägen, Paralellvägen, Hummergatan, Vänortsvägen, Haparandavägen, Hällbacksvägen,

Skeppsbrogatan, Kårvägen, Svedjevägen och Kompanivägen.

Källa: Luleå kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om