Luleå kräver besked

Bostäder och industrilokaler kan inte byggas. "Vi kan inte ha det så här", säger kommunalrådet Niklas Nordström.

Hög tid. Luleå kommun vill prata ut med staten om det avstannade järnvägsprojketets blockering av en stad som växer.

Hög tid. Luleå kommun vill prata ut med staten om det avstannade järnvägsprojketets blockering av en stad som växer.

Foto: Fredrik Tano

Luleå2014-09-04 07:00

Det som spökar är Trafikverkets öronmärkta mark, korridorerna, för Norrbotniabanan. Ett möte mellan kommunen och verket har hållits. Frågan är oförändrad.

Korridorerna stoppar annan användning av marken.

I Luleå är bekymret dubbelt eftersom det fortfarande finns två alternativa sträckningar för Norrbotniabanan. Den kan dras in i stan via Notviken eller via flygplatsen-Hamnholmen- Svartöstaden.

Nära tågverkstäderna i Notviken skulle Bauhaus ha ett stort byggvaruhus. I ett annat storbygge bredvid skulle Axfast ordna lokaler åt en rad butiker.

– Det har inte gått att planlägga området, säger kommunens planchef Anneli Granljung. En avsmalning av korridoren har gjorts. Det löste inte saken.

En av korridorerna omfattade tidigare delar av Storhedens butiksområde. Efter avsmalning når den nu enbart till E4.

I Hamnholmen-alternativet inkräktar korridoren mindre på befintliga byggnader. Allmänt hindrar dock de två banalternativens korridorer planer för framtiden.

Det finns risk för att hus och andra byggnader i Luleå behöver rivas för att ge plats åt Norrbotniabanan när väl preciseringen är gjord, men det är då det. Nu gäller det allt som inte går att bygga.

– Vi står inför stora investeringar i bostäder och industri och vill komma vidare. Trafikverket måste snäppa upp. Vi behöver prata om pl a neringsperspektiv och få besked. Nu hämmas stora investeringar, säger Niklas Nordström.

Ett projekt han lyfter fram är det planerade resecentrumet vid järnvägsstationen samt de bostäder, butiker och kontor som kan tillkomma bland annat där busstationen nu finns.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om