Luleå kommun får kritik

En elev vid Östra skolan i Luleå har varken fått det särskilda stöd hon varit i behov av eller den utbildning hon har rätt till.
Det slår Skolverket fast och riktar nu kritik mot Luleå kommun.
Enligt Skolverket visar en utredning på mycket stora brister i arbetet kring eleven.

LULEÅ2007-06-22 06:00
Det var i mitten av januari förra året som mamman till en elev vid Östra skolan gjorde en anmälan till Skolverket. Då hade dottern under en lång tid haft problem med skolans undervisning, som bedrivs i projektform. I sin anmälan uppgav modern att dottern inte fick någon hjälp när hon behövde och att hon till slut tröttnade och började stanna hemma istället. Modern föreslog hemundervisning, vilket skolan också gick med på efter en tid.

Frånvaron problemet
Luleå kommun har uppgett att skolan kallade till utvecklingssamtal med eleven minst en gång per termin samt att man gav eleven uppgifter som var anpassade och följde hennes inlärning. Uppgifterna sköttes dock inte på ett tillfredsställande sätt menar skolan. Till Skolverket har Luleå kommun uppgett att skolan inte bedömde att eleven hade problem varken med inlärningen i sig eller med skolans arbetssätt. Och att det var elevens frånvaro som var problemet. Man säger också att åtgärder vidtagits för att motivera eleven till skolarbete.
Men nu kritiseras Luleå kommun av Skolverket. I sitt beslut skriver Skolverket att man inte kan se att några utredningar har gjorts från skolans sida för att ta reda på anledningen till elevens frånvaro. "Det har uppgetts att ansträngningar gjorts för att få henne att gå till skolan, men uppgifter om konkreta åtgärder saknas", skriver Skolverket. Man konstaterar vidare att det inte heller finns utredningar eller dokumentation kring elevens inlärningssituation samt att uppföljningar och utvärderingar av skolsituationen och åtgärder också saknas.

Mycket stora brister
De dokument som Luleå kommun benämner som åtgärdsprogram kan enligt Skolverket inte likställas med hur ett sådant program ska vara utformat. Verket skriver att det av utredningen inte framgår annat än att eleven skött sina studier på egen hand och att skolans förhoppning var att hon genom hårt arbete skulle klara målen. "Några åtgärder från skolans sida för att åstadkomma detta har emellertid inte redovisats", skriver man.
Utredningen visar, enligt Skolverket, på mycket stora brister i arbetet kring eleven avseende utredningar, åtgärder, dokumentation och uppföljningar. Därmed har eleven varken fått det särskilda stöd hon har varit i behov av eller den utbildning hon har rätt till.
Nu har Luleå kommun tre månader på sig att lämna en redovisning över vilka åtgärder som vidtagits med anledning av beslutet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om