Luleå: Kallax cargo får genombrott

Ett genombrott för Kallax Cargo.
Lokala produkter från Nordsverige och norsk fisk ska fraktas till Asien via speditionsföretaget Nord-Norsk Spedisjon AS.
? Vi börjar med ett plan per vecka, säger bolagets marknadschef Stig Winter.

LULEÅ2003-12-05 23:35
<P>Fisk är alltså grunden i frakterna men intressant är att lokala företag hakat på Asienexporten via hemmaflyg.<BR>? I frakterna finns produkter från Nordsverige och Nordfinland men vilka kan jag inte berätta, säger Stig Winter.<BR>Enligt kollegan Terje Dypvik handlar det om livsmedel.<BR>I det här skedet, med planerad början i slutet av januari, talas om 90 ton per vecka i ett plan av typen Boeing 747.<BR>? Vi betalar för 90 ton och har inte råd att avstå någonting av det. <BR>Det som fattas är att förhandla med det flygbolag som ska trafikera Kallax.<BR>? Vi för förhandlingar med två bolag. Vi räknar med att det blir ett av dom, vi är i slutet av förhandlingarna, säger Stig Winter.<BR><BR><STRONG>Lax till Korea</STRONG><BR>Frakterna handlar mer specifikt om lax och annan fisk från nordnorsk fiskeindustri till Japan och Korea. Fisken ska bland annat nå städer som Söul och Hongkong. Med annan fisk inkluderas även rom och liknande varor. Rutten gäller inte den omtalade sträckningen Arctica 1 utan söder därom. Från Kallax går flyget över Finland, Ryssland och Mongoliet och så ner i Korea. Sedan till Tokyo.<BR>Nu går de norska fiskfrakterna med lastbil till Gardemoens flygplats och Frankfurt.<BR>Målsättningen är närmast att utöka den nya Kallax-lösningen till två plan per vecka.<BR><BR><STRONG>Tolv miljoner i omsättning<BR></STRONG>? När vi startade det här projektet sade vi att vi ska ha målsättningen att nå upp till det som fraktades på Harstad-Narviks flygplats, i Narvik. Det handlade år 2000 om 5.000 ton fisk per år och till det kommer så annan last, säger Stig Winter.<BR>Stig Winter uppger att det under år 2000 totalt gick iväg 27.000 ton lax från Nordnorge till Japan. Fast fiskexporten har gått ner, i år handlar det om 23.000 ton.<BR>Stig Winter uppger att Nord-Norsk Spedisjon omsätter tolv miljoner norska <BR>kronor per år och har som affär att frakta gränsöverskridande last.<BR><BR><STRONG>Kan locka fler</STRONG><BR>? Vi svarar för sånt som ska från Nordnorge och ut i världen och det som ska från andra delar av världen till Nordnorge.<BR>Norrmännens frakter avhandlades när ägarna till Kallax Cargo hade möte i Stockholm i går. Tilltron till fraktflygplatsen finns hos ägarna, rapporterar Luleå kommuns representant, Anders Sandberg.<BR>? Efter en sån här öppning blir säkert fler intresserade, säger han.<BR>Anders Sandberg uttrycker inte bara förhoppningar om att andra företag nu ska nappa på möjligheten att flyga via Luleå utan hoppas på mer fisktransporter.<BR>? Underlaget är ju betydligt större än så här.</P>
<P> </P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om