Det är Facebook som ska bygga serverhallar i Luleå. Det blev officiellt på torsdagen då representanter för företaget presenterade sina planer.
Luleåfödde varumärkesexperten Niklas Olovzon ser stora fördelar med etablering. I det sammanhanget talar han om Facebooks ställningen, speciellt bland unga människor. Det handlar om ett socialt nätverk på internet som samlar omkring 800 miljoner människor.
- I dagens samhälle har religiösa symboler bytts ut mot varumärken. Se bara vilka reaktioner som uppstod när Apples grundare Steve Jobs avled.
Väljer Luleå
Enligt Olovzon kan den här synen på företag och varumärken få ungdomar att välja att flytta till Luleå.
- De som ska läsa på ett tekniskt universitet kan tänka "i Luleå finns Facebook, alltså väljer jag att läsa på Luleå tekniska universitet".
Niklas Olovzon anser också att Luleå kommuns varumärke ökat rejält i och med Facebooks etablering. I det sammanhanget talar han om etableringen som är företagets första utanför USA.
Påverkar andra företag
- Facebook etablerar sig i Luleå efter många och noggranna undersökningar. Det kommer att påverka många andra företag som kan lockas att etablera sig i Luleå. Så på sikt kan den här etableringen få stor betydelse, säger Olovzon.
Han säger att etableringen stärker Luleå på flera sätt. I det sammanhanget talar han om hur svenska städer liknar varandra och därför försöker hitta faktorer som särskiljer dem.
- Tack vare Facebook har Luleå fått en ny identitet och det kommer att sätta kommunen på kartan. Det glädjer mig som vuxit upp i Luleå, säger varumärkesexperten Niklas Olovzon.