– Förstärkningen innebär att vi effektivare kan bistå våra kunder med bogserbåtsassistans, och att vi kan möta industrins framtida behov, säger Luleå Hamns vd Anders Dahl i ett pressmeddelande.
De tre isbrytande bogserbåtarna som är verksamma i dag assisterar fartyg och ansvarar för isbrytningen i hamnen i Luleå. Två av båtarna är vintertid stationerade i hamnarna i Kalix och Piteå.
Luleå hamn skriver: "Den nya bogserbåten har en så kallad asimuth stern drive-framdrift, ASD, vilket innebär att propellrarna kan rotera 360 grader oberoende av varandra. Det ger en väldigt god manöverförmåga och gör att den har lika stark dragkraft framåt som bakåt".
– Vår bogserbåt Vilja har också den här tekniken vilket gör att arbetet går snabbare, samtidigt som säkerheten ökar för både fartygen vi assisterar och våra egna besättningar. Det som är unikt för alla våra bogserbåtar är att de är byggda för hamnisbrytning i våra tuffa isförhållande, säger Markus Andersson, driftchef på Luleå Hamn.
Kostnaden är på 16 miljoner euro, motsvarande cirka 180 miljoner kronor. Kontraktet är skrivet med varvet Damen Shipyards Group, ett globalt verksamt företag baserat i Nederländerna.
Luleå hamn räknar med att Victoria är på plats och i drift under första kvartalet nästa år.
Den nya bogserbåten kommer döpas under en ceremoni under nästa år.