I bostadsbristens tid gäller det att få tak över huvudet på så många som möjligt, till låga infrastrukturkostnader. Bodensaren Olle Lindström, M, anser att Boden och Luleå ska byggas ihop. Men Luleå bygger inte bostäder där arbetspendling till mer än en kommun är möjlig.
– För att kunna bygga mot Piteå och Boden behöver vi investera i VA, det handlar om väldigt mycket pengar. Då måste vi titta på var vi får ut mycket av investeringarna. På Kronan, där får vi ut mycket av VA. Vi har mark och får in mycket befolkning där. Hällbacken, det var planerat som bostadsområde redan i tidigare skede. I Sunderbyn äger vi väldigt lite mark och samma är det söder om Luleå. Det är klart att vi så småningom kommer att bygga mer mot Boden. Men som läget är behöver vi få ut så mycket som möjligt på det sätt jag beskrivit, säger Yvonne Stålnacke, kommunalråd i Luleå.
Niklas Nordström bryr sig mer om vad som händer på nationell och internationell nivå än vad som händer i länet, anser Olle Lindström.
– Ett märkligt uttalande om man vill främja samarbete. För det andra så är det inte sant och Olle Lindström borde vara glad om jag engagerar mig på det sättet, kommenterar Nordström.
Nämnde Lindström tycker vidare att de signaler om samarbete som han och kommunalrådskollegan Karl Petersen skickade ut inte följts av handling.
Yvonne Stålnacke bemöter nu detta.
– Vad är det för signaler vi talar om? De gick på fotboll. Vi har ett alldeles utomordentligt samarbete, och det utvecklas. Jag och Inge går inte på fotboll tillsammans men att säga att vi inte samarbetar är ju fel. E-nämnden är ett exempel. När vi åker till Stockholm för att locka medborgare att flytta tillbaka kallar vi oss Luleåregionen, då med fem kommuner tillsammans. Dubbelspår Luleå-Boden skulle underlätta kommunikationerna. Ett aktuellt samarbete är laddstationer, säger Yvonne Stålnacke.
Med Inge menas för övrigt Bodens kommunaråd Inge Andersson.
Nyligen proklamerades dessutom nya tag kring samarbetet Luleå-Boden. En samordnare ska hålla i arbetet.
Intrycket utifrån är däremot att Boden behöver Luleå, men inte vise versa.
– Vi är väldigt beroende av Boden. Vi har massor av människor som pendlar båda vägarna. Luleå klarar inte arbetsuppgifterna enbart med egen befolkning, vi behöver inpendlingen, säger Stålnacke.
Ett samarbete kommunvis kan innebära att två arbetsplatser blir en. Det betyder uppbrott, pendling, och ofta ett motstånd.
Hur ser du på det?
– Vi har ett tydligt uppdrag att få ut så mycket som möjligt av resurserna. Kan vi få ut mycket av sådana åtgärder, då är det vårt uppdrag, säger Yvonne Stålnacke.