Luleå får ett eget brädspel

Är du bra på Luleå? Kanske bor det en dold affärsman i dig?. Snart har du chansen att glänsa med dina färdigheter inför resten av familjen eller vännerna.  Som 26:e stad i landet kommer Luleå att få ett eget stadsspel.

KUNG PÅ LULEÅ? Inom kort kommer företaget In House ut med ett Luleåspel, där du prövas både på dina färdigheter som affärsman och kunskaperna om Luleå. Foto: Linda Wikström

KUNG PÅ LULEÅ? Inom kort kommer företaget In House ut med ett Luleåspel, där du prövas både på dina färdigheter som affärsman och kunskaperna om Luleå. Foto: Linda Wikström

Foto: Linda Wikström

LULEÅ2008-02-23 01:45
De flesta av oss har spelat både Monopol och Trivial Pursuit. Företaget In House i Säter har lanserat ett brädspel som är en kombination av de två spelen, men med lokal prägel. Städer runt om i landet har redan fått ett spel där spelare får testa sin kunskap om bygdens histora, kultur, geografi, sport och andra ämnen som är intressanta i den aktuella staden. Nu är det Luleås tur. Redan i april kommer spelet att finnas att köpa och Mickael Nyh, som håller i kontakterna med kommunen, turistinformationen, kyrkan, företagen med flera tycker att gensvaret varit mycket positivt. -Det blir nog en hel del idrott i Luleås spel eftersom ni är så framstående i många sporter. Det är också roligt för det är sådan patriotism. Människorna i Luleå har en sådan varm känsla för sin bygd, säger Michael Nyh.Fler efterfrågar brädspel
Varje spel har cirka 400 frågor och görs av personer med god lokalkännedom. En av dem i Luleå som anlitas är Kristina Säker, guide i Gammelstads kyrkby.Även när det gäller bildmaterialet hjälper turistinformationen och tipsar om de bästa objekten och vyerna.Enligt Michael Nyh håller brädspel på att återvinna intresset hos människorna.-Efterfrågan har ökat med 20-30 procent. Det är ju inte så lätt att hitta spel som passar för hela familjen, men vi har även lagt in en barnslinga och frågor som lämpar sig för de yngre, så vi kan rekommendera det här för alla mellan 7 och 99 år, säger Michael Nyh.Varje frågekort har också en allmän Sverige-fråga, så även de som inte har anknytning till Luleå har glädje av spelet.Köper reklamplats
Spelet finansieras genom att företag får köpa reklamplats på spelbrädan. Och som i Monopol kan man under färden runt köpa företag och tjäna pengar på att medspelare landar där.Spelet brukar säljas i olika butiker, bokhandeln, turistbyråer och idrottsföreningar är med och såväl förpackar som levererar spelen, som också kan användas av de medverkande företagen som profilpodukt.-Vi vill erbjuda ett roligt spel och samtidigt sprida information om bygden, säger Michael Nyh.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om