Luleå energi nedringda: "Tre gånger så många samtal"

Den senaste tidens höjda elpriser har gjort att många fler ringt Luleå energi och man har tvingats ta in extra personal.

"Vi kan ha upp till 300 samtal på en dag", säger Magnus Tillqvist, chef för analys och krafthandel vid Luleå energi.

"Vi kan ha upp till 300 samtal på en dag", säger Magnus Tillqvist, chef för analys och krafthandel vid Luleå energi.

Foto: Kent Lidman

Luleå2022-01-16 11:00

Under de senaste månaderna har elpriset skjutit i höjden. Det har gjort att upp till tre gånger så många ringt till Luleå energi jämfört med innan elpriset höjdes så mycket.

– Vi har sett en stor ökning av ärenden till oss, vissa dagar uppemot 300 ärenden. Vi har fått omprioritera arbetsuppgifterna och tagit extra personal, säger Magnus Tillqvist, chef för analys och krafthandel vid Luleå energi.

Vad ringer eller mejlar man om då?

– De flesta vill ha rådgivning och vissa har frågor kring fakturan och sin elförbrukning. De flesta har följt med i debatten om det höjda elpriset. Trots höjda elpriser här i norr har vi fortfarande mycket lägre priser än i södra Sverige, säger Magnus Tillqvist.

Vad ger ni för råd?

– Ett är att de ska se över sina avtal, om de har rörligt eller fast pris. Det är svårt att rekommendera något av det, eftersom det är beroende på kundens situation. Om man ser det långsiktigt kan det vara bra både med ett rörligt och fast elpris, säger Magnus Tillqvist.

Ett annat råd är att se över sin energieffektivitet.

– 31 000 hushåll i Luleå har fjärrvärme och det är ju billigare än elvärme. Man kan också sänka tempereraturen inomhus. Man sparar fem procents energi med en grads temperatursänkning för de med eluppvärmda hushåll. Det gäller också att se över sina vitvaror och andra apparater, och om man har standbyläge på apparaterna, säger Magnus Tillqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!