Luleå är bäst- men hur förvalta värdet vidare?

Luleå måste vara landets mest intressanta område. Rekord i soltimmar och snödjup och i tisdags vann Luleå Hockey CHL.

Värderar Luleås varumärke. " Luleå är en stad på G men våga satsa på att investera mera i idrotten och skapa nätverk, råder Niklas Turner Olovzon grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab i Stockholm. Han har sina rötter i Norrbotten men bor i Stockholm.

Värderar Luleås varumärke. " Luleå är en stad på G men våga satsa på att investera mera i idrotten och skapa nätverk, råder Niklas Turner Olovzon grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab i Stockholm. Han har sina rötter i Norrbotten men bor i Stockholm.

Foto:

Luleå2015-02-04 16:12

Klart vi ska slå oss för bröstet alla Norrbottningar! Eller hur?! Ljuset kommer från norr, vintern är en exotisk upplevelse och vårat hockeylag sätter oss på kartan.

Men vad betyder egentligen all denna goda reklam för Luleå? Är den något som man kan bygga vidare på? Lockar den inflyttare och turister, bygger den hus, säljer den bilar och kultur? Vi ställde frågan till varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon.

– Luleå är en stad där pilen pekar uppåt, säger Niklas Turner Olovzon grundare av kommunikationsbyrån Passion Lab i Stockholm som arbetar med att hjälpa verksamheter att förstärka och arbeta med sina varumärken. Att Luleå stad har ett stort värde i sitt hockeylag är klart säger han:

– Det är kanske lätt att bli lite hemmablind men för typ folk i Stockholm så är ju Luleå Hockey en associationsfaktor, en top of mind, det sätter Luleå på kartan, säger Olovzon som tycker stadens styrande skulle arbeta ännu intensivare för att dra nytta av den goodwill exempelvis hockeylaget och även basketlagen ger.

– De kommunala bolagen borde inte vara rädda att stötta idrotten ännu mera och se det snarare som en investering sant arenorna som en plats för att skapa kontakter och bygga ett professionellt nätverk som sin tur kan bli som en huvudsponsor likt Malmö FF:s modell. Företag kan gå in med stöttning och kompetens som kan hjälpa idrotten och idrotten kan ge tillbaka i form av att skapa affärsmöjligheter, exemplifierar Olovzon.

För utflyttade norrbottningar tror han också att framgångar som Luleå hockeys kan locka hem personer i förskingringen Han har själv sina rötter i länet, född i Kiruna och uppvuxen i Luleå:

– Man kan ordna hemvändardagar då Luleå hockey spelar i Stockholm och Göteborg, exemplifierar han. Och tisdagens match- ja den missade han inte.

– Kändes fint att det syntes över hela Sverige och världen, säger han om guldfesten.

Kommunalrådet Niklas Nordström i Luleå säger:

– Det här betyder mycket för Luleå både nationellt och internationellt. I mina kontakter får jag bekräftat bilden av Luleå som en intressant stad.

Han var på själv på plats vid guldmatchen:

– Där fanns också stora delar av näringslivet och länets ledningsfunktioner så bilden av ett byggande av ett nätverk är tydlig, menar Nordström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om