Lugn sommar på sjön men ibland går det för fort

Många båtar men ändå lugnt, sammanfattar Kustbevakningen sommaren så långt.

Henrik Elemalm, befälhavare, Erik Nyberg, kustuppsyningsman och Lisa Frohm, aspirant, patrullerar med Kustbevakningens båt.

Henrik Elemalm, befälhavare, Erik Nyberg, kustuppsyningsman och Lisa Frohm, aspirant, patrullerar med Kustbevakningens båt.

Foto: Maria Lindgren

Luleå2018-07-29 07:00

Man skulle ju kunna tänka sig att det varma och soliga vädret bidrar till mer stök och incidenter än normalt ute på sjön, men så är inte fallet.

– Man kan förstås inte jämföra med förra sommaren, då var ju vädret en total katastrof, men jämfört med andra somrar så ser vi inte någon större skillnad, säger Henrik Elemalm, befälhavare.

– Inga sjuktransporter och inga avlidna. Vi har några som har gått på grund och det har blivit lite materiella skador.

Sedan 0,2 promillegränsen för att få köra båt kom, har antalet rapporterade för sjöfylleri stadigt minskat.

– Generellt så vet man ju att det finns ett samband mellan olyckor och alkohol och olyckorna minskar också.

Kustbevakningen utbildar sina egna anställda i Karlskrona. I botten måste man ha en sjöfartsutbildning.

Lisa Frohm är aspirant och fortfarande under utbildning men hon är snart färdig och då blir hon stationerad i Luleå.

– Jag ville ha ett jobb där jag kan göra skillnad, säger hon.

Att kolla nykterhet och hastighet på sjön är bara en liten del av verksamheten.

– Men det blir förstås mer av det under sommaren, säger Lisa Frohm.

Allt som oftast blir de väl bemötta av dem de stoppar för kontroll.

– Den absoluta majoriteten är glada semesterfirare, ofta med barn som blir intresserade när vi kommer. Men visst finns det några som muttrar och tycker att deras skattepengar är fel spenderade, säger Henrik Elemalm.

En större del av Kustbevakningens uppdrag är miljöräddning. Oftast handlar det då om oljeutsläpp från till exempel fartyg. Då ingår allt ifrån att stänga in utsläppet med länsar och sanera, till förundersökning ända fram till att åklagare tar över.

Sjuktransporter, sjöräddning, lastsäkring av gods som ska ut på fartyg är andra arbetsområden.

– Vi kontrollerar också farligt gods så att det är paketerat på rätt sätt, säger Erik Nyberg, kustuppsyningsman.

De har även hand om fiske- och jaktbevakning, naturvård och kontroll av fågelskyddsområden. Dessutom gör de bemanningskontroller av yrkestrafiken.

– Vi kontrollerar så att de har rätt behörigheter och rätt manskap, säger Henrik Elemalm.

Kustbevakningen har också tullbefogenheter och går ombord från fartyg. De gör även jobb åt gränspolisen.

Luleåstationens arbetsområde sträcker sig över både Norrbottens och Västerbottens kuststräcka.

– Vi har Sveriges största område att bevaka, säger Erik Nyberg.

Under de få minuter vi dröjer kvar på kajen innan vi kliver i Kustbevakningens ribbåt, åker flera fartsyndare förbi Strömörens hamn, där högsta hastighet är 9 knop.

Först kommer en mindre fritidsbåt och senare ett gäng på vattenskotrar som fräser förbi utan att ta notis om hatighetsbegränsningen.

– Det där hade blivit dyrt, konstaterar Henrik Elemalm.

På sjön råder fri fart förutom där det är reglerat med hastighetsbegränsningar. Det finns ingen åldersgräns för att få köra båt.

En viss ökning av hastighetsöverträdelser har de noterat under sommaren. Oftast handlar det då om just vattenskotrar, som har ökat enormt i antal denna säsong.

– Det har varit en explosion. Mycket för att det är lättillgängligt och att det inte behövs någon båtplats. I flaskhalsen Luleå är båtplats dyrt och svårt att få tag på.

Även om båtar och vattenskotrar blir allt fler och snabbare så är problemet med olyckor på sjön långt ifrån lika stort som i exempelvis Stockholms skärgård.

– Så är det. Lagstiftningen blir ju inte till här.

Hastigheten blir oftast ett problem när man kommer närmare människor, vilket det är lätt att göra med just vattenskoter. Stränder, till exempel, drar ofta till sig unga som ibland kör för fort.

– Det kanske inte är så mycket folk ena dagen man är där, och då händer ingenting. Men nästa gång kan det vara fullt med folk och då är det lätt hänt att en olycka händer, säger Lisa Frohm.

Kustbevakningen Luleå

Kuststationen ligger vid Uddebo oljehamn. Det geografiska ansvarsområdet sträcker sig över Norrbotten och Västerbotten. Avståndet mellan Haparanda längst ut i norr och Bjuröklubb i söder motsvarar cirka 250 kilometer.

Kuststationens enheter:

Svävare, KBV 590

Övervakningsfartyget, KBV 306

Vattenskotern, KBV 844

Arbetsbåten, KBV 472

Strandbekämpare, KBV 078

RIB, KBV 415

Källa: kustbevakningen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om