Luftväg öppen på nytt

Det var 20 år sedan sist.
Men på måndagen fick Luleå åter direktflyg till Göteborg.
? En stor dag för Luleå flygplats, ansåg en uppåt Lars Karbin, flygstationschef.
Skyways säger sig ha bra bokat.

LULEÅ2004-04-06 06:30
Den egentliga premiärturen från Luleå gick 06.25 på måndagsmorgonen. Men ansvariga trodde inte på så morgontidiga medier så det blev förfriskningar, klippning av blågult band, presenter till de tre som bokat först och litet tal när 17.20-flyget avgick i stället.<br>Någon gång på 1980-talet körde Linjeflyg en direktlinje Luleå?Göteborg. Den lades ner när Linjeflyg gick upp i SAS. Så det var inte undra på att flygboss Lars Karbin var nöjd.<br> ? Direktlinjen blir ett tillskott till vårt reseutbud som jag hoppas ska bli till stor glädje.<br>Halvfullt<br>Första dagen på flyglinjen visade på totalt över 50 procents beläggning. Sena eftermiddagsturen från Luleå hade 23 passagerare.<br> ? Helt osannolikt, egentligen, ansåg Bengt Salén, Skyways på små moln svävande marknadschef för Norrland. Den här veckan och nästa ser väldigt, väldigt bra ut. 51?52 procents beläggning på ett år gäller för att ha lönsamhet.<br>Anledningen till att linjen kom till stånd är Luftfartsverkets enkäter.<br>Halva restiden<br> ? Vi gör regelbundna kundundersökningar och vi vet att tio procent av våra resenärer ska till västkusten, förklarade Lars Karbin. Det tog vi fasta på och kontaktade Skyways.<br>Skyways räknar med en halvering av nuvarande restiden mot när flygning till Göteborg sker via Arlanda. Direktflyget till Göteborg tar omkring 90 minuter. Avgångar sker från båda håll morgon och kväll. Inom kort startar också en mitt på dagen-linje som tar vägen via mellanlandning i Umeå.<br>Snabbanpassat<br>Känns det tufft att starta det här när flyget har haft motvind?<br> ? Nja, inte tufft. Utan roligt och spännande, ansåg Bengt Salén. Men flygvärlden är tuff. Vi har klarat oss rätt bra. Trots vår storlek är vi rätt små och flexibla och kan anpassa oss efter verkligheten. På ett par dagar kan vi bestämma om start eller nedläggning av linjer. Mindre tungrott än SAS? Jag kan bara prata för oss och vi har mycket snabba beslut.<br>Redan förra året tänkte Skyways starta. Men då hade man inte flygplan att sätta in.<br>Inga konkurrenter<br>Ulf Morén stod beredd att embarkera planet med ryggsäcken på ryggen. Destination Göteborg, alltså.<br> ? Jag ska på kurs i Göteborg. Det här verkar bra. Jag åker till Göteborg ett par gånger per år och sparar kanske två timmar på direktflyget.<br>Några konkurrenter har ännu inte dykt upp på Göteborgslinjen. Om de tills vidare inte lurar i vassen lurar de väl i molnen.<br><br>Fakta/ Skyways<br>Planen som trafikerar Luleå-Göteborg är brasilianska jetmaskinen Embraer 145 som slagit ut gamla SAAB 340. Den tar 48 passagerare, har en marschfart på 833 km/tim och maximal flyghöjd på 11.200 meter. Ett plan och tre besättningar ska klara linjen Luleå?Göteborg och linjen Luleå?Umeå-Göteborg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!