I fjol klarade Luleå miljökvalitetsnormen för luften i staden och förhoppningen finns förstås att samma besked ska bli utfallet när innevarande år utvärderats.
Det finns inget akut läge i Luleå men hon vill se ett högt tempo i åtgärdsarbetet.
– Vi får inte luta oss tillbaka, säger Ericson som pekar på att alla måste vara med och ta ansvar och ändra våra färdsätt, säger Lenita Ericson och berättar att kommunen på olika vis arbetar för sådana resevaneförändringar.
– Fler måste åka kollektivt eller ta cykeln eller över huvudtaget tänka till när det gäller hur man reser. Behöver jag åka till den där konferensen eller kan jag klara det via telefon eller Skype? Det är något som vi alla bör fråga oss och i kommunhuset pratar vi mycket om detta.
Tidigare i höst framkom det att kommunen hyr ut 600 subventionerade parkeringsplatser till sina anställda i Luleås centrum. På frågan hur det går ihop med ambitionerna att få ned biltrafiken i stadskärnan svarar Lenita Ericson:
– Vi har ett visst behov av att tillhandahålla parkeringsplatser till anställda. Vi har tillsatt en utredning om hur många platser vi har och, prisättning och det i linje med ambitionen att arbeta mot ett fossilfritt samhälle. Vad den landar i är för tidigt att säga.
I det åtgärdsprogram på 31 punkter som kommunen antagit, för att förbättra luftkvaliten i Luleå centrum, är en del saker på banan.
– Men ska vi lyckas ställa om så krävs det mer än 31 åtgärder från kommunen sida.
Att andra agerar är viktigt. Hon exemplifierar att det redan händer:
– Företag som använder fordon som går på fossilfria bränslen, Luleå Energi till exempel, eller MAX Hamburgerrestaurang som klimatkompenserar och koldioxidmärker sina hamburgare.
Kommunen hade 2014 som mål att inom tre år ha mellan 90-100 tjänstebilar som går på biogas.
– Vi har lyckats med råge, med 120 bilar och åtta bussar.
En utvecklingsplan för centrum läggs snart ut för samråd där en av parametrarna för åtgärder handlar om biltrafiken:
– Här hoppas man ju på förslag från tjänstemännen och allmänhetens synpunkter. Något som kan diskuteras är ju om man ska ha dubbla körfält i en redan tät centrumkärna.
Första elbussen i Luleå kommer berättar Luleå Lokaltrafiks Gun Söderberg:
– Vi räknar med att vara igång med fem elbussar på linje 6 Kronan-Sundet Porsön under andra kvartalet 2018. Under nästa år förbereds laddstationerna.