Luften i city måste bli bättre

Det finns för mycket kvävedioxid i luften i Luleå centrum.
Det kommer att leda till åtgärder för att minska trafiken på centrumhalvön.

BÄTTRE LUFT. Det måste det bli i Luleå centrum och kommunen startar nu ett projekt för att klara saken. Mats-Åke Bygdemark och Per Andersson är centrala i arbetet som ska vara klart i höst.

BÄTTRE LUFT. Det måste det bli i Luleå centrum och kommunen startar nu ett projekt för att klara saken. Mats-Åke Bygdemark och Per Andersson är centrala i arbetet som ska vara klart i höst.

Foto: Åsa Stubbfält

Luleå2013-04-12 06:00

Naturvårdsverket har via länsstyrelsen påtalat för kommunen på att luftkvaliteten i centrum bitvis inte uppfyller lagens krav. Det gäller halten av kvävedioxid.

Kommunen drar därför igång ett projekt för att förbättra luften, detta i samverkan mellan miljökontoret och andra förvaltningar samt LLT.

- Men vi kommer att bjuda in flera andra viktiga intressenter i arbetet, säger miljöchef Mats-Åke Bygdemark och nämner transportbolag, stora arbetsgivare och handeln.

Kvävedioxid
Problemet stavas kvävedioxid och det är motortrafiken som i huvudsak orsakar det. Det är även vid kraftigt trafikerade gator som problemet är störst.

- Det gäller särskilt den kalla årstiden och i samband med inversion, säger projektledaren Per Andersson.

Luleå centrum är blåsigt vilket hjälper. Men kalla vinterdagar står luften stilla och håller kvävedioxiden kvar vid marken då mildare luftlager ovan bildar ett lock (inversion).

Vid en pressträff på torsdagen talades det om åtgärder för att stimulera buss och cykel som alternativ till bilen - hälften av alla bilresor till centrum är under fem kilometer långa.

Det talades mer om information än fler förbud; frågan om att begränsa privatbilismen är känslig. Cityhandeln vill inte se fler konkurrensbegränsningar gentemot Storheden.

Arbetsresor
- Vi får hitta lösningarna gemensamt. Men det är inte handeln som står för den mesta trafiken, det stora är arbetsresor, säger Bygdemark.

Den största arbetsgivaren i centrum är för övrigt Luleå kommun. En arbetsgivare som både har bilpooler och stora parkeringar för sina anställda.

- Parkeringsfrågan är alltid aktuell. Vi jobbar med frågan, säger kommunchef Anne Karlenius.

Vilka konkreta åtgärder det blir vet vi i början av nästa år.

- Vi tittar först på tänkbara åtgärder och snävar sedan in till möjliga, säger Mats-Åke Bygdemark.

Om inte luftkvaliteten förbättras riskerar Sverige sanktioner av EU. Luleå är dock långt från ensamma om problemen och kommunen sneglar på andra städer med liknande problem, inte minst de i norra Sverige.

Arbetsgruppens förslag ska dessutom ut på ett samråd där alla Luleåbor kan tycka till. Sedan ska det till politikerna för beslut.

Men att det blir konsekvenser för bilar, bussar och lastbilar är klart - den som vill köra på fossila bränslen i centrum kommer att få mer problem.

Faran i luften

Sedan vintern 2007 mäter kommunen kvävedioxid (NO2) och partiklar i Luleå centrum.

Halterna stiger vilket tros bero på ökad fordonstrafik i kombination med kalla vintrar (mer inversion).

Kvävedioxid irriterar luftvägarna och kan sänka lungfunktionen. Astmatiker är extra drabbade.

Kvävedioxid uppkommer vid kemisk reaktion som uppstår vid all förbränning.

Partikelmätningen inriktas på de små vilka är extra farliga då de kan ta sig längre ned i luftvägarna och kan därmed hamna i blodet.

Partiklarna kommer från slitage av vägbanor och bromsskivor.

Mätningarna

EU-normen är att halten av kvävedioxid får överskrida 60 mikrogram per kubikmeter luft högst sju dygn per år.

I Luleå överskreds det värdet 44 dygn 2010 och 7 dygn 2011. Värdet för 2012 är inte klart och under 2011 saknas januari (kallaste månaden).

Mätinstrumentet sitter vid Sandviksgatan men satt tidigare vid Smedjegatan.

När Smedjegatan stängdes ökade problemen på Kungsgatan och Rådstugatan. Detta enligt beräkningar som görs utifrån trafikmätningar.

Mätningar av partiklar visar inga otillåtna värden även om halterna kan vara besvärliga under våren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!