LTU-studenter lanserar designprodukter

Från idé till verklighet.
Designstudenter vid Luleå tekniska universitet har fått ut sina produkter på marknaden.
Vägen dit var inte enkel.

KOLLADE EFTERFRÅGAN. Camilla Karlsson, Linnea Nyström och Sarah Sandström. "Undersökningar visar att det finns en stor efterfrågan på lock till salladsskålar"berättar Linnea Nyström, från Boden. Salladsskålen har gått ut i 1.000 exemplar.Foto: Håkan Gidlöw

KOLLADE EFTERFRÅGAN. Camilla Karlsson, Linnea Nyström och Sarah Sandström. "Undersökningar visar att det finns en stor efterfrågan på lock till salladsskålar"berättar Linnea Nyström, från Boden. Salladsskålen har gått ut i 1.000 exemplar.Foto: Håkan Gidlöw

Foto: Håkan Gidlöw

Luleå2011-09-28 06:00

Det är totalt åtta elever fördelade på två grupper som fått sina produktidéer förverkligade. Samtliga studerar till designingenjörer inom teknisk design och det är en kurs inom utbildningen som gett dem möjligheten.

Dennis Pettersson, professor industriell design, berättar att det hela är ett samarbete med företaget New wave, de är de som gett studenterna uppdraget att utveckla produkterna, men det hela har inte gått till på det sedvanliga sättet.

- I den här kursen har eleverna fått jobba mer efter eget tänk, mer entreprenöriellt. Vanligtvis brukar det vara en tydlig uppdragsgivare som säger vad de vill ha, förklarar han.

Totalt deltog 56 studenter i kursen, fördelade på 14 grupper. Inledningsvis fick de två spår att välja mellan, en unik norrbottensprodukt eller årets julklapp. Efter ett antal urval stod det mellan tio produkter, företagets vd Robert Lindström säger att flera av dem var väldigt bra.

Extra finesser
- Det var två till tre grejer till som vi var väldigt sugna på, men det fanns redan liknande produkter ute på marknaden.

Vinnarna då? Jo, den ena produkten är en salladsskål med extra finesser, den andra en ljuslykta formad som kartbilden av Norrbottens län.

Ingen spikrak väg
- Det var lite otippat att vi skulle ta fram den här, tankarna från början var betydligt mer tekniska. Men när vi undersökt målgruppen kom vi fram till att det var den här typen som efterfrågades och helt plötsligt satt vi där, fyra grabbar, och designade en lykta, berättar Robert Bäcklund.

Vägen från idé till verklighet har inte varit enkel, betydligt mer tid än kursens tio veckor har gått åt. Camilla Karlsson, Gällivare, en av dem bakom salladsskålen, berättar att de haft mycket saker att kolla upp.

- Det har varit regler och annat, vi har fått ändra på mycket, däribland produktens utseende, säger hon.

- Men det har varit sjukt häftigt att se sin idé bli till färdig produkt, säger Olof Nordström som varit med och tagit fram ljuslyktan.

Studenterna går sista året på utbildningen och härnäst väntar examensarbetet. Trots att ingen av dem har några nya produkter på gång (inte vad de vill avslöja i alla fall) finns det där i tankarna mest hela tiden.

- När man jobbar med att hitta behov får man ett annat tänkt i vardagen, säger Linnea Nyström, Boden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om