LRF hotar med aktioner

Kom inte med annat än en skattesänkning på jordbruksdieseln med två kronor litern.
LRF ger regeringen ultimatum.
? Med en krona är det stor risk för aktioner, varnar LRF:s länsordförande Pär Isaksson.

LULEÅ2004-09-07 06:30
Det finns ju det berömda traktortåget, förklarar han på frågan om vilka typer av aktioner som kan bli aktuella.<br> ? Vi måste först veta hur budgetförhandlingarna går. Sedan behöver vi prata med riksorganisationen, det är bra att ha den med sig. Sänks skatten med 1:50 tror jag inte det blir aktioner, säger Pär Isaksson, en av de regionala LRF-företrädare i landet som nu inväntar besked om dieselskatten.<br>Det gör också riksfordförande Caroline Trapp.<br> ? Vi får många medlemsreaktioner. Vad som händer får vi se. Nu har man tjafsat så mycket så nu är det dags att genomföra det här. Regeringen gick in i förhandlingarna med två kronor. Jordbruksministern har talat om den nivån. Vi har inga garantier, det får du inte i politikens värld, men Göran Persson sade långt tidigare att skatten skulle sänkas med en krona och tolv öre. Sedan ändrades det till två kronor, säger Caroline Trapp.<br>Också privatbilister<br>Samtidigt får privatbilisterna höjd dieselskatt med 30 öre och bensinskatten höjs med 25 öre litern. Dessutom höjs kanske fordonsskatten.<br>Hur motiverar bönderna sitt krav när andra får en fördyring?<br> ? Vi är också privatbilister, och många bönder har bensinbilar, kommenterar Pär Isaksson.<br>Det gäller budgetförhandlingarna, där regeringspartiet och miljöpartiet, med vänsterpartiet vid sidan av, gör upp om pengarna.<br>Bönderna i landet har i flera år krävt vad de kallar, konkurrensneutrala villkor. Konkurrenterna inom EU har en dieselskatt på i genomsnitt en krona per liter, påpekar Caroline Trapp.<br> ? Det gäller de tidigare femton medlemmarna. Vad som gäller efter utvidgningen vet jag inte, förmodligen är skatten ännu lägre, säger hon.<br>Trapp konstaterar att LKAB:s truckar har 54 öre i dieselskatt medan jordbrukstraktorer och skogsmaskiner likt privatpersoner har 3:33 kronor. Varför denna skillnad mellan näringarna, undrar Caroline Trapp.<br>Höjd bensinskatt<br>Medan LRF och andra i landet väntar på att budgetförhandligarna ska gå i mål har det inte saknats vittnesmål om varåt det lutar. I helgen cirkulerade rapporter om att sänkningen på två kronor skulle bli en krona.<br>Senaste rapporterna kring förhandlingarna har inte i första hand handlat om böndernas villkor utan just bilisterna i stort.<br>Den gröna skatteväxling som ingår i finansdepartementets bud är på 3,1 miljarder kronor, enligt uppgift till TT. I den ingår den nämnda höjda beskattningen på vanliga bilister. Miljöpartiets krav på särskild registreringsavgift för bränsleslukande bilar, som stadsjeepar, uppges dock inte finnas med i regeringens bud. Orsaken är det inte säljs så många sådana bilar i Sverige samt att det vore en konstig signal att ha en skatt på dem samtidigt som stadsjeepar är en viktig exportprodukt för Volvo.<br>Vänsterpartiet och miljöpartiet har enligt TT klagat på den fördelningspolitiska profilen i regeringens bud. I och med att regeringen nu ska ha gått med på att höja fordons- och bränsleskatter ökar de statliga skatteintäkterna och det finns mer pengar för regeringen att spela med. Möjligen till låg- och medelinkomsttagare.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om