Lovar bot och bättring

Ett brev betyder så mycket.
Kritiken från personalen på Norrlandstågen tog skruv hos Connex. Nu ska priser och biljettförsäljning ses över och man ska se om det går att förbättra standarden på tågvagnarna för att locka fler resenärer.

LULEÅ2004-12-22 06:30
För drygt en vecka sedan gick fack och personal vid Connex Norrlandståg ut med svidande kritik mot det egna företaget. I ett öppet brev radades en lång rad kritiska synpunkter upp på hur Connex sköter nattågstrafiken till och från Norrland och hur fel företaget hade räknat när man lade anbudet på trafiken.<br>I går kom ledningen för Connex till Luleå för att träffa representanter för de fackliga organisationerna Seko och ST. Connex VD Pelle Svensson hade med sig en alldeles färsk chef, Gunnar Wulff, som nu övertar ansvaret för Norrlandstågen från Olof Eriksson. Gunnar Wulff har 27 års erfarenhet av tågtrafik inom SJ och de fackliga representanterna var märkbart nöjda med chefsrockaden.<br> ? Äntligen har man anställt någon med gedigen järnvägskunskap som vill satsa sig ur det i stället för att lägga sig platt, sade Anders Olsson berömmande om Gunnar Wulff.<br>Nu har man fått en ledning som verkar vara intresserad av att lyssna till personalens synpunkter.<br> ? Intentionerna är jättebra, sade Gösta Dahlqvist, lokförare och skyddsombud för Seko.<br>Långa beslutsvägar<br>Efter tre timmars diskussioner var fack och företagsledning överens om att samverkansavtalet ska fungera också i praktiken. Så har tidigare inte varit fallet enligt fackens uppfattning.<br> ? Det har varit långa beslutsvägar och många inblandade, tyckte Ulf Andersson, en av fackens representanter på mötet.<br>Connex VD Pelle Svensson uttalade en målsättning att locka fler passagerare till Norrlandstågen.<br> ? Framförallt måste vi se till att få fler passagerare. Vi får se över prissidan och hur vi distribuerar våra biljetter. Kvalitén på våra vagnar är något som vi inte är stolta över, det måste bli bättre. Produkten måste bli konkurrenskraftig, sade Pelle Svensson.<br>Inom vilken tidsperiod ska det ske?<br> ? Vi pratar månader, sade Pelle Svensson.<br>Men något klart besked om när nya vagnar kan komma att tas i trafik kunde han inte ge.<br> ? Det vet vi inte. En del av 1960-talsvagnarna har gjort sitt och då får vi lösa det tillsammans med Rikstrafiken, sade Pelle Svensson.<br>Rikstrafiken diskuterar möjliga nedskärningar av trafiken med alla operatörer som man har avtal med, däribland Connex. Farhågor finns att det skulle kunna resultera i att nattågen mellan Luleå och Stockholm/Göteborg reduceras till bara en tur om dagen i vardera riktningen.<br>När upphandlingen gjordes handlade det om tre nattåg; två på sträckan Stockholm?Luleå och ett på sträckan Göteborg? Luleå. Från den 9 januari 2005 slås Göteborgståget ihop med ett av Stockholmståget.<br>Dialog med Rikstrafiken<br>På en direkt fråga hur Connex skulle ställa sig till ytterligare neddragningar av nattågstrafiken svarade VD Pelle Svensson:<br> ? Vi har en dialog med Rikstrafiken, en dialog som inte fanns med den tidigare ledningen för Rikstrafiken. Det finns ett antal alternativ hur man skulle kunna lösa Rikstrafikens besparingar. Men Rikstrafiken har möjlighet att göra vad de vill, sade Pelle Svensson.<br> ? Vi ställer oss inte bakom några ytterligare nedskärningar av nattågstrafiken, påpekade Erik Bäckström, en av fackens representanter.<br>VD Pelle Svensson sade sig ha förståelse för att personalen hade gått ut med sin hårda kritik och sina farhågor i det öppna brevet. Ett tidigare brev ställt till ledningen hade nämligen inte besvarats.<br> ? Jag har full respekt för att man gjorde det. Sedan var inte allt som stod i brevet fullt korrekt, sade Pelle Svensson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om