Lovar bättring
Kritiken mot Försäkringskassan i Norrbotten är omfattande. Men snart väntar bot och bättring, lovar direktören. - Jag kan bara beklaga och försäkra att vi gör allt vi kan för att bli bättre, säger Alf Molin som ansvarar för Försäkringskassans verksamhet i Norrbotten.
Just nu sker en utbildning av personalen som arbetar på Kundtjänst, berättar Molin. Tanken är att de ska kunna hantera enklare rutinärenden - allt för att lätta på det stora trycket hos kassans handläggarna. - Vår målsättning är att handläggarna ska få arbeta mer effektivt med sina ärenden. De kommer de att kunna göra inom kort, lovar Molin. - Men just nu är vi mitt inne i en intensiv strukturförändring, så det är lite rörigt. - Dessutom är det semestertider. Elektroniskt blir säkrare
Viktiga dokument uppges ha försvunnit i er hantering. Ska man behöva skicka handlingar med rekommenderat brev till Försäkringskassan?- Nej, absolut inte. Och det är mycket beklagligt om så är fallet. - Ett led i vårt arbete är att hela IT-strukturen ska flyttas och byggas ut. Snart går vi över till elektroniska dokument och då får vi en mycket säkrare hantering. Tålamod tycks vara den enda tröst Alf Molin kan ge de kunder som drabbats av orimligt långa handläggningstider. En successiv förbättring är att vänta, lovar han. - Vi gör allt vad vi kan för att komma ur den här svackan. Just nu är vi mitt inne i en stök och bök-period.- Men framåt hösten räknar vi med att vår omorganisation ska börja visa positiva resultat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!