Lokal lånelösning presenterad

Ett tredje alternativ för att finansiera bygget av Norrbotniabanan lanseras.  Norrbotniabanebolaget lånar upp 25 miljarder och ägarna går i borgen.

Luleå2010-01-14 06:00
Upplägget har presenterats för regeringen och näringsdepartementet. Denna lösning skulle innebära att staten inte slår i utgiftstaket, vilket anges vara ett problem för de två andra finansieringslösningar som diskuterats. - Det vi naturligtvis sätter som första prioritet är att staten via anslag finansierar bygget av Norrbotniabanan, säger Gusten Granström som är vd för Norrbotniabanan AB.Om inte det skulle vara möjligt föreslår Norrbotniabanebolaget att bolaget gör en upplåning via Riksgälden med staten som garant. Här finns det de som reser invändningen att även denna finansieringslösning påverkar statens utgiftstak. Ett tredje alternativ har därför presenterats för regeringen. - Vi skulle vara beredd att låna upp 25 miljarder i bolaget, under förutsättning att våra ägare går i borgen för det. Det förutsätter också att våra ägare skriver avtal med staten och banverket, att de övertar banan när järnvägen är byggd, säger Gusten Granström.Norrbotniabanan AB ägs av landstinget i Norrbotten, region Västerbotten samt Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden, Kalix och Haparanda kommuner.En förutsättning är att Norrbotniabanan till någon del finns med som namngivet projekt i den nationella planen för transportsystemet 2010-2021 som regeringen väntas besluta om i vår.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!