I dag, den 8 april, är det premiär för Kurirens nya kundservice på nätet. Och det är viktigt att registrera sig som användare för att kunna komma åt olika tjänster.
Exempelvis måste man vara registrerad på Kurirens kundwebb för att kunna kommenterar artiklar på
Kuriren.nu.
- Egentligen är det bara logiskt att vi nu får samma system för kommentarer på nätet som vi har för insändarna i papperstidningen. Vi hoppas att så många som möjligt står med sitt namn, men man får även skriva under signatur. Men vi vill veta vem som skriver, säger Mats Ehnbom.
Han hoppas också att det här kommer att innebära att färre olämpliga kommentarer kommer in. Att kommentarerna som är hotfulla och gränsar till förtal försvinner. Helt enkelt att debattklimatet blir bättre.
Kan bli färre komentarer
- Kommentarerna får inte bli ett forum för näthat. Vi vill inte att det ska domineras av illasinnade personer som stöter bort vanligt folk från att kommentera, påpekar han.
Han är medveten om att registreringen kan innebära att det, i varje fall till en början, blir färre kommentarer.
- Det viktiga är att nivån förbättras. Då kanske fler vågar och vill gå in och kommentera artiklarna, säger Mats Ehnbom.
Det är helt gratis att registrera sig. Alla som prenumererar på Kuriren har i dagarna fått ett brev som berättar exakt hur man gör.
- Alla prenumeranter måste registrera sig för att kunna läsa e-tidningen, använda sig av våra vip-tjänster och givetvis också kunna kommentera artiklar, förklarar han.
Vip-tjänster
Den som inte är prenumerant på tidningen måste också registrera sig för att kunna skriva kommentarer. Men är man inte prenumerant får man inte tillgång till e-tidningen eller vip-tjänsterna. Fram till hösten är det helt gratis att läsa Kuriren.nu. Men från i höst kommer det att krävas att man är prenumerant för att få ta del av hela nyhetsutbudet.