Linkker har ansökt om rekonstruktion. LLT är en av parterna som har krav på ersättning.
– Det handlar bland annat om ökade verkstadskostnader och kostnader för att vi tvingas köra med dieselbussar. Vad Linkkers kris innebär för oss är svårt att säga nu. Men jag hoppas att rekonstruktionen går igenom och att de får fortsätta verka, säger Ulf Nordin, produktionschef vid LLT.
Sedan början av april står elbussarna stilla eftersom båda laddstationerna är trasiga. Så förblir det fram till i höst.
– Vi måste med säkerhet veta vilka bussar vi kan använda när vi gör planeringen för sommaren och då har vi tagit det här beslutet.
Så länge LLT använder sig av vår- och sommartidtabell bedömer Ulf Nordin att man klarar trafiken.
– Innan vi går in i vintertidtabell måste vi ha en lösning på plats, annars kan det innebära problem. Vi på LLT ser över andra möjligheter för att klara av trafiken samtidigt som Luleå kommun försöker hitta en lösning på laddproblematiken.
LLT leasar elbussarna av Siemens men har ett serviceavtal med Linkker. Övriga parter som är inblandade är polska företaget Ekoenergetyka, som levererat laddstationerna, och Luleå energi som sköter elförsörjningen. Mellan Luleå energi och Ekoenergetyka finns dock inget serviceavtal.
– Luleå energi har försökt hjälpa till men de kan inte göra mer i det här läget, säger Ulf Nordin.
Den ena laddstationen havererade redan vid midsommar förra året. Reparationen blev aldrig gjord och det visade sig bli ödesdigert när laddstation två gick sönder i april.
– Tyvärr har inte Ekoenergetyka fått fram reservdelar från sina underleverantörer, säger Ulf Nordin.
De fem elbussarna ska normalt trafikera linje 6 mellan Kronan och universitetet. Avtalet gäller fram till 2025 och presenterades i juni 2017 som "Europas nordligaste elbusslinje". Premiären skedde i oktober 2018, men bakslagen har avlöst varandra.
Bussarna har inte varit tillförlitliga. De har bland annat haft problem med laddning och värme.
Ett annat problem är att LLT:s bussflotta blir mindre flexibel när elbussarna är knutna till den enda linje där laddstationerna finns.
Sedan årsskiftet är stadsbyggnadsförvaltningen inblandad i ett arbete med att se över avtalet. Tanken är att på något sätt göra en omstart av projektet. Någon lösning har ännu inte hittats.