LLT: "Tror det är svårt att omvända folk"

På Luleå lokaltrafik arbetar man för att få fler att åka kollektivt. "Vi jobbar med att ha en attraktiv kollektivtrafik", säger Anna Kowal Lindbäck på LLT.

Fler och fler Luleåbor väljer bussen.  "Det är också fler som flyttar till Luleå. Så hela tillväxten gör att fler väljer att åka med buss", säger Anna Kowal Lindbäck, LLT.

Fler och fler Luleåbor väljer bussen.  "Det är också fler som flyttar till Luleå. Så hela tillväxten gör att fler väljer att åka med buss", säger Anna Kowal Lindbäck, LLT.

Foto: LLT

Luleå2019-06-03 05:30

Antalet resenärer på varje linje i Luleå har ökat varje år sedan 2014. På LLT:s linjer hade man sammanlagt 5 353 000 resande under 2018. De allra flesta resenärer fanns efter linje 1.

– Jag tror att fler och fler väljer att åka kollektivt, helt enkelt. Vi har satt in extralinjer, alltså utökat trafiken och så och det gör att folk åker mer kollektivt. Att man kanske gör ett medvetet val utifrån hållbarhetssynpunkt och sådant att man väljer att man åker buss, säger Anna Kowal Lindbäck, marknads- och kommunikationschef på LLT.

– Det är också fler som flyttar till Luleå. Så hela tillväxten gör att fler väljer att åka med buss.

Många Lulebor väljer att åka bil i stället för buss.

– Livspusslet gör ibland att man kanske inte kan ta bussen och det är enklare att ta bilen. Sedan har vi de som alltid kommer att åka bil och det får fortsätta åka bil. Jag tror det är svårt att omvända folk. Är du en vanemänniska så tror jag det är väldigt svårt, säger Anna Kowal Lindbäck.

Anna Kowal Lindbäck säger att man förutom riktade erbjudanden försöker berätta om fördelar med bussen för att på så sätt öka bussresandet.

–  Det som jag tycker är viktigt är att vi vill att alla Luleåbor, även de som inte åker buss med oss, ska tycka att vi har ett jättebra kollektivbolag i Luleå och kanske få en del att i stället för att ta taxi så kanske tar man bussen till krogen. Att man med små medel pratar om hur bra det är att åka buss. Sedan är det upp till var och en att välja bussen. Det är lite hur man själv vill göra, säger Anna Kowal Lindbäck.

Av de som anger att de åker 5–7 dagar i veckan så ligger Luleå något sämre än riksgenomsnittet. Varför är det så?

– Det är 37 kollektivföretag som vi jämför oss med i olika städer runt om i Sverige. I större städer finns det ju fler människor och där kanske trafikströmmarna ser annorlunda ut med bilar och sådant och det gör kanske att man väljer bussen på ett naturligt sätt, säger Anna Kowal Lindäck.

Från LLT:s sida gör man inget specifikt inriktat på att få fler män att åka kollektivt. De arbetar för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv.

– Jag tror att om man börjar göra en attraktiv kollektivtrafik så är den viktigt för jämställdheten också och då kanske man får fler män att åka buss, säger Anna Kowal Lindbäck.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om