LKAB vill använda mobilkran igen

Trots dödsolyckan i Vitåforsgruvan - LKAB vill fortsätta använda mobilkran i gruvan.  Det skriver nu företaget till arbetsmiljöverket som krävt svar på hur olyckan kunde ske.

Foto: THORD NILSSON / SCANPIX

Luleå2010-07-20 06:00
Det var den 18 maj som en arbetskorg från en mobilkran störtade 100 meter ner i ett schakt och far och son omkom. Olyckan skedde på mer än tusen meters djup och sedan dess har polisen, Arbetsmiljöverket, LKAB och huvudleverantören NCC alla bedrivit undersökningar om olyckans orsak. Arbetsmiljöverket jobbar fortfarande med sin utredning - men har krävt svar av LKAB om hur olyckan kunde gå till och hur de ska undvika att det sker i framtiden. Orimligt
I sitt svar till verket menar LKAB att det vore orimligt att komma med föreläggande om användande av mobilkran. LKAB menar att man alltid sätter säkerheten först, men anser att det i dagsläget är omöjligt att använda någon annan utrustning än mobilkran och korg vid liknande arbeten. Det finns helt enkelt inga andra klara alternativ. Bara en prototyp som "ännu inte är tillgänglig på marknaden", skriver man. För att förhindra att en liknande olycka sker igen har LKAB - i samarbete med både NCC och fackliga skyddsombud - tagit fram två nya rutiner. Testat alternativ
- Ja, det stämmer. Vi känner oss nöjda med de ändringar som görs i rutinerna. Det är inte bara jag som skyddsombud som tycker det utan även killarna som ska köra kranarna. Vi har testat en del olika alternativ men det här känns bra, säger Tomas Strömberg, huvudskyddsombud vid gruvan i Malmberget, till Kuriren. LKAB:s tekniske direktör Per-Erik Lindvall är den som undertecknat skrivelsen, men han vill inte kommentera ärendet ytterligare. I skrivelsen framgår det dock om de nya rutinerna: "inför arbete med personkorg hängande i mobilkran skall ett av två alternativ vara uppfyllt // I båda fallen skall en provsänkning av lina och krokblock göras efter att mobilkranen etablerats eller ometablerats och innan aktuellt arbete påbörjas. Vid denna skall bommen teleskoperas ut och höjas till sina och för arbetets yttersta lägen". I augusti beräknas arbetsmiljöverket besluta om eventuella åtgärder mot LKAB.
Det fanns bara tre personer på platsen: en förare till den mobila kran som firade ned arbetskorgen och de två förolyckade männen som befann sig i korgen. Polisens utredning visar att olyckan skett efter att korgen på något sätt släppt från kranen. Sedan 2006 har fyra personer mist livet i LKAB:s gruvor. Men enligt Arbetsmiljöverkets officiella statistik är det bara en dödsolycka, den som inträffade just 2006. Det beror på att en dödsolycka 2008 räknas som en byggolycka. Totalt tolv personer har mist livet i arbetsplatsolyckor i länet sedan 2006.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om