LKAB, Banverket och Transrail Sweden AB driver ett projekt inom forskning- och utbildning som kallas Cato. Det står för Computer Aided Train Operation. Ungefär datorstödd tågkörning.
Enligt Thomas Nordmark, LKAB Business Devepment Malmtrafik, ligger projektet i frontlinjen när det gäller automatiserad körning med gods- och malmtåg. Vissa persontåg, som tunnelbanetåg och möjligen också Shinkansen i Japan, är på ett eller annat sätt fjärrstyrda.
– Redan när vi köpte nya loken hade vi en tanke att de skulle vara förberedda för fjärrstyrning, säger Thomas Nordmark till Kuriren. Nu undersöker vi hur vi kan införa systemet, hur bra resultat vi kan få och hur mycket vi sparar.
Genom datasystemet får lokföraren i den första fasen av projektet möjlighet att köra supereffektivt. Tanken är att tågen via rätt hastighet mellan stationerna undviker start och stopp.
– Våra förare i dag kör duktigt, bra och energieffektivt. Men de har ingen aning om när de kommer mot nästa station vilken signal de kan få där. Vi kan utveckla så föraren kör så energieffektivt som möljigt. Även tågledningen skulle kunna ha instrument att skicka order, styra och prioritera trafiken.
Under våren genomfördes provkörning med ett Iore-lok, den nya loktypen. I ett sista steg är det möjligt att lokföraren blir mer av biträde i loket.
Cato kör och lokföraren övervakar färden.
– Visst är det realistiskt, påpekar Thomas Nordmark.