Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda om det går att tidigarelägga redan beslutade infrastrukturinvesteringar i norra Sverige. Uppdraget ska redovisas senast den 22 november. Infrastrukturminister Tomas Eneroth tog upp Malmbanan, där ytterligare insatser kan bli aktuella enligt ministern.
– Det här är väldigt positivt, det är något vi drivit under lång tid, säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat, LKAB.
– Malmbanan har stora kapacitetsproblem redan i dag, det är jätteviktigt att arbetet går snabbt framåt, att vi blir av med flaskhalsar och ökar kapaciteten och samtidigt gör det på ett genomtänkt sätt, fortsätter Niklas Johansson.
Trafikverket har bara två månader på sig att utreda, det är för att åtgärderna ska vara möjliga att lyfta i den nya nationella infrastrukturplanen som ska läggas fram till våren.
– Det är ett mångårigt projekt att få till det på Malmbanan. Vi har trafik som ska gå hela tiden. Det kräver att vi redan nu sätter igång, vilka åtgärder som ska prioriteras för att möjliggöra det. De närmaste fem-tio åren måste mycket göras, säger Niklas Johansson.
Utbyggnaden av Malmbanan till dubbelspår kan inte vänta längre enligt Johansson.
– Förra året ställdes 450 tågavgångar in på grund av brister och problem som inte beror på väder och vind. Det är brister i underhåll och problem att få fram trafiken i tid när det inte är dubbelspår och tillräckligt många mötesplatser på Malmbanan, säger Niklas Johansson.
Trafikflödena på Malmbanan kommer att förändras och LKAB ser behov av dubbelspår på hela sträckan Luleå-Narvik.
– Med vår övergång från pellets till järnsvamp kommer vi att se ett ökat behov av flexibilitet, med ett mycket mer komplicerat logistiksystem än det som redan i dag har problem, säger Niklas Johansson.
– Hela Malmbanan behöver byggas ut med dubbelspår, även om det kommer att ta lång tid. Det måste bli fler mötesplatser, så att järnvägen kan fungera mer som ett dubbelspår. För oss är det viktigt med hela sträckan Luleå-Narvik, säger Niklas Johansson.
– Det finns förväntningar och förhoppningar om ökad persontrafik. Man måste ta ett helhetsgrepp om Malmbanan. Industrin har inga andra alternativ än att transportera på järnväg. Sett ur vårt perspektiv borde det här vara extremt prioriterat för Sverige, säger Niklas Johansson.