LKAB investerar 18 miljarder

LKAB vill investera 18 miljarder i Norrbotten kommande tio år.
Mycket av detta bygger på utvecklingen i Kina.
? En kollaps i Kina skulle bli svettig, säger VD Martin Ivert som dock ser en sådant förlopp som mycket osannolikt.

LULEÅ2005-01-13 06:30
Martin Ivert medverkade vid den träff som landshövdingen hade med länets riksdagsledamöter på onsdagen.<br>Han betonar att det är styrelsen som tar beslut om investeringspengarna på 18 miljarder. Malmfälten anses för övrigt som den hetaste investeringregionen inom svensk industri närmaste tio åren.<br>Tunga bitar är nya nivåer i Kiruna och Malmberget och nya pelletsverk på båda orterna. Även malmvagnsparken ska förnyas.<br> ? Bara underhållsinvesteringarna för LKAB uppgår till tre miljarder under den här tiden, beräknar Martin Ivert.<br>Sprickan tvisteämne<br>Beslut om ny huvudnivå i Kiruna måste tas inom två år.<br> ? Men uppsprickningen i Kiruna har inget att göra med vare sig pelletsverk eller ny nivå, påpekar Martin Ivert.<br>Han passar dock gällande LKAB:s medverkan i kostnader som uppstår vid uppsprickningen med följande flyttning av järnvägen, E 10 och delar av Kiruna tätort.<br> ? Vi för en diskussion med näringsdepartementet och Banverket om vem som ska betala. Vi har olika åsikter, men var vi landar vet jag inte.<br> ? I grund och botten är allt detta ett positivt problem. För vad är alternativet? Omdragningen av järnvägen är mer ett tekniskt spörsmål. Sedan kan man ju diskutera finansieringen. Men jag vill inte föra en sakdiskussion i media.<br>Fondering<br>En fond för avsättning för LKAB:s del i kommande omstrukturering av Kiruna har diskuterats.<br> ? Jag kommer att föreslå någon form av fondering och avsättning från LKAB:s vinst för att klara detta, säger landshövding P-O Eriksson, tillika ledamot av LKAB:s styrelse.<br>Att öppna Svappavaaragruvan för att öka produktionen är inte aktuellt i dag, förklarar Martin Ivert.<br> ? Kortet ligger på bordet, men vi har inte vänt på detta. Först ska vi utnyttja kapaciteten i Kirunagruvan. Att få igång gruvan i Svappavaara handlar mest om att komplettera viss anrikningsanläggning och att tömma gruvan från vatten. Detta tar två år.<br>Hamnplaner i Narvik<br>Hamnen i Narvik vill LKAB bygga ut. Inget beslut är fattat.<br> ? Vi diskuterar med norska myndigheter om hur vi kan utveckla hamnen tillsammans utanför LKAB:s hamn. Vi måste ta ett beslut under våren. Kostnaden ligger i storleksordningen en miljard kronor.<br>Er expansion hänger ju mycket på haussen på järnmalmsmarknaden och utvecklingen i Kina. Vad händer om Kina stagnerar?<br> ? En kollaps i Kina skulle bli svettig. Den leder till överkapacitet på järnmalmsmarknaden i hela världen med den kapacitet som byggts upp.<br>Mindre ökning i Kina<br>Martin Ivert tvivlar dock på en sådan utveckling i Kina.<br> ? Men klart är att ökningstakten i Kina går ner och detta har redan börjat. Det är plus åtta procents utveckling i ekonomin i stället för tidigare tolv, vilket trots allt är tre gånger så mycket som vi är vana vid i Europa.<br>Bakgrunden till att Kina behöver järnmalm är att landet är i en process av allmänt framåtskridande. Då behövs stål och Kina har dåligt med järnmalm. Järnmalm importeras då från främst Australien och Brasilien, vilket ger LKAB bättre spelrum på sina egna marknader när nämnda länder inriktar sig på Kina.<br>Denna utveckling har lett till järnmalmsrusch, tomma lager, höjda priser och expansionsambitioner hos många producenter, inte minst LKAB.<br><br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om