Loken är av modell TMZ med en 16 cylindrig dieselmotor och ägs av Hector Rail AB som den 12 december 2017 övertog ansvaret för LKAB:s tillsatsmedelståg.
Tågen transporterar exempelvis olja eller cement från Luleå till LKAB:s anläggningar i Malmberget och Kiruna sju dagar i veckan.
Logistikchef Anders Björnström reagerar direkt när han får höra talas om tomgångskörningen.
– Vi jobbar stenhårt med våra egna lok att de inte får köras på tomgång utan ska ställas vid våra elektriska värmeposter för att hålla värmen. Det finns värmeposter både i Luleå och Malmberget som räcker till alla våra lok och även till våra entreprenörer.
Hur kommer ni att agera i frågan?
– Det här är inte på något sätt acceptabelt. Vi kommer att direkt ta kontakt med Hector Rail som är en stor aktör i branschen. Det är en plump i protokollet. Hector måste följa LKAB:s regelverk, så är det bara. Jag tror att våra nya entreprenörer inte vet var värmeposterna finns.
Monica Sjöström, regionchef på Hector Rail, bekräftade på tisdagen att loken står på tomgång under stora delar av dygnet.
– Vi använder loken under växlingen mellan klockan 17.00-04.00 och även tidvis under dagtid.
Hon hänvisar övriga frågor till företagets operativa manager i Luleå, Lisa Lundqvist, som dock inte vill svara på Kurirens frågor utan hänvisar tillbaka till regionchef Monica Sjöström. Hon har trots upprepade försök inte gått att nå under onsdagen.
Avtalet mellan LKAB och Hector Rail AB sträcker sig över fem år.