Livsfarlig trötthet

Trötthet bakom ratten ? en dödsfälla. Transport genomför denna vecka en kampanj om vikten av att följa bestämmelser och ta reglementsenliga rast.

LULEÅ2005-10-11 06:30
? Det finns tyvärr arbetsgivare som uppmanar chaufförerna att strunta i vilotider och åtar sig att betala böter om saken uppdagas, säger Magnus Sundling, ombudsman på Transport avd 26. <BR>Representanter för Transportarbetareförbundets avd 26, Norrbotten utom A-kommunerna, finns under veckan på olika vägkanter, terminaler, långtradarfik och arbetsplatser i Norrbotten, främst i Fyrkanten och östra Norrbotten. Kampanjen är riks- och även världsomfattande. Den heter ?Trötthet dödar?.<BR>Förra året var 250.000 förtroendevalda i världen ute i internationella Transportarbetarefederationens regi och kampanjade i 65 länder.<BR>Transportfolket träffar chaufförer, snackar och diskuterar på grundval av ett diskussionshäfte som lämnas över.<BR>Kuriren träffade ett Transportgäng på macken i Persön, ett ställe där långtradarchaffisar ofta stannar till för rast, mat och litet vila.<BR> ? Egentligen är det polismyndighetens uppgift att kontrollera kör- och vilotider, inte fackets, förklarar Magnus Sundling, lokal ombudsman.<BR>I Sverige är det inte ovanligt att både svenska och utländska företag bryter mot bestämmelserna. Mer än en gång har avd 26 stött på arbetsgivare som uppmanar sina chaufförer att strunta i vilo- och arbetstider och lova att stå för böterna om saken uppdagas.<BR> ? Ordningen i Norrbotten är i stort sett bra, fast det finns åkerier som konstant bryter mot allting och lyckas hitta chaufförer som är med på noterna. Men det kan också vara svårt som arbetstagare att stå emot. Vill du behålla jobbet får du köra.<BR>I Sverige är böterna låga i jämförelse med andra länder. En överträdelse här kan kosta 1.200 kronor medan en liknande förseelse i Norge renderar 7.000 kronor.<BR> ? Risken att bli kontrollerad är dessutom minimal, menar Per-David Wennberg.<BR>De regler som gäller för kör- och vilotider, alltså inte arbetstid som kan omfatta även exempelvis lastning/lossning är att föraren får köra 4,5 timmar. Därefter inträder vila i 45 minuter följt av 4,5 timmars körning. På detta ska chauffören vila i elva timmar.<BR>På parkeringen vid macken står Gunnar Gustafsson, Nyköping, med långtradare och släp. Han ska till Vitåfors och är i startgroparna för sista etappen från Örnsköldsvikstrakten.<BR> ? Har du sett den här? frågar Per-David Wennberg och räcker fram frågelistan som finns i Kurirens ruta här intill.<BR>Det skojas litet om någon punkt på listan.<BR>Hur har ni det i ert företag? undrar Per-David Wennberg.<BR> ? Jo, det känns skönt. Ordning och reda och aldrig något tjafs, säger Gunnar Gustafsson som kör åt BJ Åkeri i Helsingborg.<BR>Han lägger i en växel och varvar upp motorn.<BR> ? Kör försiktigt, uppmanar Per-David Wennberg innan Gunnar Gustafsson stänger dörren.
FAKTA / TRANSPORTS FRÅGOR
 Här är några av Transports 20 frågor till sina medlemmar för att de ska hålla sig vakna på vägen ? och levande. Frågorna kan även med fördel användas av privatbilister. Den som svarar ja på fyra eller fler av frågorna på 20-listan börjar bli trött och ska ta en paus.<BR> Flyttar du dig ofta på sätet?<BR> Vevar du ner rutan för att få frisk luft?<BR> Irriteras du av ljuset från mötande fordon?<BR> Har du svårt att hålla blicken skärpt?<BR> Behöver du uppiggande medel som koffein, kaffe eller läsk för att hålla dig vaken?<BR> Kör du på linjemarkeringarna?<BR> Är dina tankar oklara eller osammanhängande?<BR> Svider det i ögonen?<BR> Har du kört farligt nära framförvarande fordon?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om